Vraag over hypotheken

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Vincent26
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 02 mar, 2009 8:07 pm

Vraag over hypotheken

Bericht door Vincent26 »

Goedendag allemaal,

Ik en mijn verloofde staan op het punt om een huis te gaan aanschaffen. We hebben inmiddels het huis gevonden en een bod geplaatst
welke is geaccepteerd. Binnenkort moeten we dus de koopovereenkomst tekenen en alle andere dingen regelen. We hebben al behoorlijk
wat gesprekken gehad bij de hypotheekverstrekker en daaruit hebben we de conclusie getrokken dat een 50/50 spaar/aflossingsvrij voor ons
het beste is. We willen dan kiezen voor een rentevasteperiode van 20 jaar. Dit omdat we graag zekerheid hebben en de rente relatief laag staat.

Nu hebben we dus het huis gevonden. Het huis is van 2005,

Ik heb nu de brochure binnengekregen met een aantal artikelen die voor mij een beetje raar klinken:
Op de standaard NVM overeenkomst zullen de volgende 7 artikelen worden toegevoegd)

Artikel 21
partijen zijn overeengekomen dat de woning in huidige staat wordt opgeleverd

Artikel 22
Verkoper heeft uitdrukkelijk geattendeerd op het feit dat hij het verkochte nooit zelf feitelijk heeft gebruikt en dat hij derhalve niet heeft kunnen
informeren over eigenschappen cq gebreken aan het verkochte waarvan hij op de hoogte zou zijn geweest als hij het verkochte feitelijk had gebruikt. In dit
kader zijn koper en verkoper uitdrukkelijk overeengekomen dat dergelijke eigenschappen cq gebreken voor risico en rekening van koper en dat bij vaststelling
van de koopsom hiermee rekening is gehouden. Om dit risico te beperken heeft de verkoper de koper in de gelegenheid gesteld om een bouwkundige inspectie uit te voeren. De koper heeft hier geen gebruik van gemaakt.

artikel 23
koper verbindt zich mee te werken aan het vestigen van de erfdienstbaarheden, welke nodig zijn om de bestaande situatie te handhaven (????)

artikel 24
indien de juridische levering later plaats vindt dan overeengekomen, is koper een rente van 6%ad per jaar verschuldigd over de koopsom gelijktijdig te voldoen
met de koopsom. te berekenen vanaf de overeengekomen datum van de juridische levering. Vooromgeschreven vergoeding is niet verschuldigd indien de oorzaak
hiervan in de risicosfeer ligt van de verkoper Het huis is van 2005 ik neem aan dat er dan bouwkundig weinig mis kan zijn of heb ik dat verkeerd? We hebben wel mijn schoonvader meegenomen die dagelijks op de bouw werkt.Volgens hem is er geen achterstand of gebreken..

artikel 25
Verkoper en koper zijn overeengekomen dat de verkoop en levering van de ontroerende zaak geschiedtzonder verstrekking van de energieprestatiecertificaat danwel enig
ander document als bedoelt in het besluit energieprestatie gebouwen dd 24 november 2006. Koper vrijwaart verkoper van aanpsraken deswege.(????)

artikel 26
Per 1 juli 2004 us de energiemarkt vrijgegeven. Zowel koper als verkoper dienen zelf de verhuizing door te gevenaan dhun energieleverancier. Het is belangrijk dat partijen afzonderlijk, twee weken voor notariele eigendomsoverdracht contact opnemen met hun energieleverancier voor de juiste verhuisformuliere n. Tijdens de inspectie worden de meterstanden opgenomen waarna deze via het verhuisformulier aan de leverancier worden doorgegeven.


Hoop dat jullie mij wat duidelijkheid kunnen verschaffen .. De voorstellen voor de hypotheek zal ik uiteraard hier ook plaatsen

Alvast bedankt


Grt

Vincent
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag over hypotheken

Bericht door Houston »

Je bedoelt denk ik: vraag over koopakte? :D

Volgens mij is het allemaal redelijk standaard, maar misschien kan een makelaar daar beter antwoord op geven.
Gebruikersavatar
MaaikeB
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 20 feb, 2008 5:27 pm

Re: Vraag over hypotheken

Bericht door MaaikeB »

artikel 22 -> daardoor zul je niet bij de verkoper kunnen aankloppen als je een verborgen gebrek ontdekt. Hij zegt: ik woonde er nooit, ik kan het niet weten. Daardoor heb jij extra onderzoeksplicht. Je hebt kennelijk zelf gekozen desondanks geen bouwkundige keuring te doen. Hangt er dus vanaf hoe ervaren je schoonvader is, ik kan me voorstellen dat je zijn deskundige blik voldoende vindt bij een vrij nieuw huis (hoewel ook nieuwe huizen gebreken kunnen hebben).

artikel 23: erfdienstbaarheden zijn dingen als een recht van overpad of overkijk. Deze kan je terugvinden in de vorige koopaktes.

artikel 25: er is geen EPA gemaakt (verplichting van de verkoper) en jij bent volgens deze tekst daarmee akkoord gegaan.

Succes!
Gast

Re: Vraag over hypotheken

Bericht door Gast »

Oops daar heb je helemaal gelijk in. Alleen ik weet zeker dat ik ook nog vragen heb over de hypotheekoffertes :-)

Maar het huis wordt nu voor de eerste keer verkocht. Hiervoor was het een huurhuis..

Mijn schoonvader heeft behoorlijk wat ervaring bij gebreken in het huis. afgezien van wat kleine dingetjes (los zittend stopcontact) is er eigenlijk niets te zien.

Wat is een EPA precies??

Grt

Vincent
Gebruikersavatar
Treasa
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 18 apr, 2008 8:49 pm

Re: Vraag over hypotheken

Bericht door Treasa »

Alles over de EPA oftewel energielabel: http://www.senternovem.nl/energielabelg ... /index.asp
Plaats reactie