Huis door 2 makelaars aan laten bieden?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Mare

Huis door 2 makelaars aan laten bieden?

Bericht door Mare »

Wij hebben net een nieuwbouwhuis gekocht, dat rondom bouwvak 2009 opgeleverd wordt.
Het is dus - zeker in deze onzekere tijden! - zaak dat ons huis zsm verkocht wordt, zelfs als dat betekent dat we nog even moeten huren.

We hebben ons huis door aantal makelaars laten taxeren. Daar kwamen grote verschillen uit (tot een ton!). Een makelaar zat precies rond de prijs die wij in ons hoofd hadden (tussen 349.000-369.000 ondergrens 340.000) en ons ook reeel leek. Is vrij grote makelaar hier (Amstelveen), kantoor midden in centrum (= veel langslopend publiek) en erg actief in zijn benadering. Bij 1e gesprek ivm vrijblijvende taxatie verkoopwaarde gaf hij aan dat de courtage 1,5% was. En dat dat niet onderhandelbaar was (maar zijn er op dat moment niet verder op ingegaan, dus sluit niet uit dat het wel degelijk kan).

Vrijdag kwam een andere makelaar (via onze hypotheekadviseur) kostenloos de taxatie voor de hypotheekofferte maken. Ook hij kwam op het bedrag dat wij in het hoofd hadden. Hij was erg positief, zei ons huis binnen 3-6 maanden zo verkocht te hebben. Dat zeggen makelaars natuurlijk altijd :D - dat realiseren we ons wel. Maar erg ter zake kundig, prettig, en heel overtuigend. Dus een goede verkoper :wink: want we zijn prompt gaan overwegen om hem in te schakelen terwijl we toch best kritisch zijn. Zijn courtage is ook 1,5%, maar op mijn vraag gaf hij aan bereid te zijn te praten over een staffel.
Wij denken aan een staffel van bijvoorbeeld:
1,2% bij verkoopprijs onder 330.000
1,3% bij verkoopprijs onder 340.000
1,4% bij verkoopprijs onder 342.500
1,5% bij verkoopprijs tussen 342.500 en 345.000
1,6% bij verkoopprijs tussen 345.000 en 346.000 ... etc.

Ook heb ik gezegd dat we de mogelijkheid willen om, stel dat ons huis over een half jaar nog niet verkocht is, te zeggen 'even goede vrienden maar we geven het nu bij een ander in de verkoop'. Dat kon, dan wel tegen vergoeding van kosten drukwerk etc. wat op zo'n 550,- kwam. Kortom; prima verhaal. Echter; hij zit in een plaats zo'n half uur rijden hiervandaan, en bekijken van zijn website leert dat hij ook alleen huizen uit die plaats verkoopt, op 2 huizen na in aangrenzende plaats.
We staan erg in dubio wat nu wijsheid is, makelaar 1) die zo goed ingevoerd is hier in de regio, of makelaar 2) uit andere plaats. Allebei NVM-makelaar overigens.

Tijdens onze zoektocht naar een ander huis viel ons vaak op dat een huis door meerdere (2, soms zelfs wel 3) makelaars werd aangeboden. En vragen ons dus af, of dat een mogelijkheid zou zijn in dit geval. Beide makelaars opdracht geven, en dat natuurlijk wel helder melden. Degene die het huis verkoopt krijgt de courtage, de ander (lijkt me redelijk) slechts de gemaakte kosten van drukwerk, advertenties etc.

Kan dat? Wat zijn daarbij aandachtspunten? En is de genoemde staffel redelijk?
Zijn erg benieuwd naar jullie input, dan gaan we komende week eens kijken of we tot afspraken kunnen komen.

Mare
Mare

Re: Huis door 2 makelaars aan laten bieden?

Bericht door Mare »

Niemand bekend met het door meerdere makelaars aanbieden van hetzelfde huis?
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Huis door 2 makelaars aan laten bieden?

Bericht door Adviseur hypo »

Tukker schreef: Misschien heeft iemand anders nog een mening?
Niet echt, die nieuwe makelaar klinkt een beetje als snelle verkoper. Volgens mij moet je er een hebben die aktief de markt benadert (mensen bellen, dingen regelen etc) en niet zozeer eentje die zichzelf wil verkopen. Maar goed, ik heb hem zelf niet gesproken, dus kijk wat je gevoel erbij is
WIC
Berichten: 2
Lid geworden op: di 16 dec, 2008 1:51 pm
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Huis door 2 makelaars aan laten bieden?

Bericht door WIC »

In mijn ervaring is het huis aan 2 makelaars geven geen goed idee. In plaats van 2 keer zo veel werkzaamheden gebeuren er in werkelijkheid minder werkzaamheden. Ze weten namelijk allebei dat er een redelijk risico is dat ze niet betaald worden als de ander het huis verkoopt.

Je bent waarschijnlijk beter af door er eentje een exclusieve opdracht te geven.
Spaarvarken

Re: Huis door 2 makelaars aan laten bieden?

Bericht door Spaarvarken »

Geen ervaring met deze situatie avnuit kopers perspectief, maar ik vraag mij af wat nu de belangrijkste media zijn om publiciteit te geven aan een woning. Gevoelsmatig zeg ik dat een goede vindbare en duidelijk presentatie op internet het belangrijkste is. Vermelding op funda doet zo'n beetje iedere makelaar wel. Wat het rendement is van in de etalage hangen op het kantoor van de makelaar weet ik niet, het lijkt mij minder belangrijk. Toen ik op zoek was naar een woning ging ik ook niet fysiek alle makelaarskantoren in de regio af.

Meestal wordt gebruik gemaakt van twee makelaars in de situatie dat degene die je de opdracht gunt, in een hele andere regio opereert dan waar de woning staat. Dat is de situatie met de woning waar ik mee bezig ben. Eigenaar is een grote woningco├Âperatie die huizen in verschillende steden bezit. Zij werken met ├®├®n makelaar in Dordrecht. De beschrijving van de woning staat ook op hun site. Het bord in de tuin is van hun, maar de bezichtigingen worden uitgevoerd door een lokale makelaar. Hoe e.e.a. qua courtage is geregeld weet ik niet (die is niet voor mijn rekening). Maar ik zou denken dat beide een deel opstrijken. Ze hebben er beide werk aan, maar niet voor 100%.

Persoonlijk vind ik het altijd belangrijk dat ik goed kan vinden met een partij waarmee ik een overeenkomst aan ga (voor zover je dat van tevoren kan bepalen). Of dat nu m'n huisarts is of m'n hypotheekadviseur. Natuurlijk moeten ze ook kundig zijn.

Als je het belangrijk vind dat je huis z.s.m. wordt verkocht, kun je ook nog proberen of je een drie-dimensionale staffel met de makelaar kan overeenkomen. M.a.w. hoger courtage indien hij binnen een bepaalde periode en natuurlijk voor een acceptabele prijs verkoopt.
Spaarvarken

Re: Huis door 2 makelaars aan laten bieden?

Bericht door Spaarvarken »

Ook dit is opgerakelde ouwe meuk.
Ik dacht dat alleen (spaar)varkens graag in ouwe meuk wroeten.
Spaarvarken

Re: Huis door 2 makelaars aan laten bieden?

Bericht door Spaarvarken »

Laat je niet misleiden door mijn IP adres. Ik werk wel bij een geldverstrekker, maar ik ben niet in dienst van.
Wat ik meld is enkel uit eigen ervaring en eigen inzicht. Ik heb er geen opleiding voor.
Plaats reactie