Kosten koper, maar wat dan exact?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

hamer
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 27 aug, 2008 3:56 pm

Kosten koper, maar wat dan exact?

Bericht door hamer »

Wanneer ik mijn huis verkoop aan een vriend, zonder tussenkomst makelaar dus, waar moet hij dan aan denken wat betreft bijkomende kosten wanneer de verkoopprijs E230.000,= is?! Mits het verhaaltje juridisch goed in mekaar zit, steekt hij natuurlijk sowieso de duizenden euro's makelaarskosten in zn zak. Dat heb ik nodig om het sneller te verkopen. Maar wat betaalt ie dus dan wel nog?! Zin daar % voor of gemiddeldes op deze koopsom?!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Kosten koper, maar wat dan exact?

Bericht door M_1 »

Kosten waarmee je rekening moet houden zijn vooral overdrachtsbelasting (6% van de koopsom), daarnaast notariskosten voor de echte verkoop, plus voor hem notariskosten voor de hypotheek (bij elkaar iets van een procent). Dan heb je nog taxatiekosten (zeg 500 euro), want je hebt voor een hypotheek in het algemeen toch een taxatierapport nodig. En afsluitprovisie voor de hypotheek (tussen de 0% en 1% van de hypotheeksom). Als je onderling de verkoop regelt, dan hoef je niet allebei een makelaar te nemen, maar zul je waarschijnlijk voldoende hebben aan een goede en eerlijke taxatie. Wellicht is het handig om voor alle zekerheid twee verschillende taxateurs te nemen, om te zien of het getaxeerde bedrag een beetje klopt.
hamer
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 27 aug, 2008 3:56 pm

Re: Kosten koper, maar wat dan exact?

Bericht door hamer »

o.k. da's helder. Ik heb toevallig een taxatierapport van 6 maanden oud, nodig om destijds mijn ex uit te kopen, scheelt dan weer 500E of is die datum te oud; 6 maanden, lijkt me toch niet?
hamer
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 27 aug, 2008 3:56 pm

Re: Kosten koper, maar wat dan exact?

Bericht door hamer »

Tukker schreef:Hamer wederom een kritische noot gezien de hoeveelheid vragen en de aard daarvan: haal je nu werkelijk al je kennis van internet of heb je toch nog ergens een adviseur. Die kan je blijkbaar weinig vertellen.
Heb je 1000% gelijk in, maar vanwege mijn afwezigheid door mijn werk de afgelopen 2,5 weken heb ik geen tijd gehad adviseurs in huis te halen en dus oriënteerde ik me op de markt middels dit uitstekende forum. Heb inmiddels 2 gesprekken van ieder2,5 uur achter de rug :x en vanmiddag met mijn tegenwoordige hypotheekverstrekker.
Adviseur 1 deed "het" niet, die van gsiter wel, maar door hoger % als nu met meer maandlasten en vanmiddag is de gunstigste maar die hebben voorwaarden waar ik nog niet aan kom, bijv. beide een baan met vooruitzichten; alleen ik heb een vaste baan :|
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Kosten koper, maar wat dan exact?

Bericht door Adviseur hypo »

jij verkoopt het huis toch aan een vriend? Dan heb jij toch geen gesprekken nodig? Of praat je nu over een huis dat je zelf aankoopt.
Wat bedoel je met doet "het"niet? Het maximale bedrag?
hamer
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 27 aug, 2008 3:56 pm

Re: Kosten koper, maar wat dan exact?

Bericht door hamer »

ik heb nu nog een huis dat waarschijnlijk een vriend koopt en ga een huis kopen; gezien ik nu effe op 1 inkomen leun, doet de ene bank wel en de andere geen hypotheek geven. De ene stelt dan weer als voorwaarde de verkoop van mn huis, de ander wil liever dat mn partner een baan heeft, met een bepaalde contractseis. Dus niks tijdelijks en zo.....
Arnodevries
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 07 jan, 2013 5:47 pm

Re: Kosten koper, maar wat dan exact?

Bericht door Arnodevries »

Wij hadden in principe het zelfde idee om ons huis aan een vriend te verkopen. Alleen omdat we hier informatie hebben *** SPAM Verwijderd *** over wat precies
onder de kosten koper valt hebben we besloten het toch maar niet te doen. De juridische risico's zijn toch vrij hoog gezien je voor een huis veel moet regelen.
Plaats reactie