Tekenen (voorlopige) koopakte

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

hamer
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 27 aug, 2008 3:56 pm

Tekenen (voorlopige) koopakte

Bericht door hamer »

Als je bijv. 20 september met je bod tot mekander kunt komen incl. voorwaarden dat je bijv. je hypotheek financieel rondkrijgt, wat is dan een normale "acceptabele" tijdspanne vooraleer je een voorlopige koopakte gaat tekenen? Ik wil namelijk voldoende tijd hebben me te ori├½nteren op de beste hypotheekverstrekker ├®n tijd winnen om n baan voor mn partner, die nog elders woont, te vinden. Kun je het bijv. "rekken" tot december aleer het definitieve koopcontract te tekenen? En moet je dat melden ivm je uitkering dat je een concept gaat tekenen, het is nl. niet 100% zeker dan, dus zeg je je uitkering toch niet op? :cry:
hamer
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 27 aug, 2008 3:56 pm

Re: Tekenen (voorlopige) koopakte

Bericht door hamer »

dat klopt en da's mijn bedoeling ook niet om hem in onzekerheid te laten. Doch onderstaand is toch een normale gang van zaken, en daar heb ik me toch mee "afgedekt"?!:

Onder de volgende voorwaarden:
- Voorbehoud financiering voor 100 % van de koopsom inclusief k.k.;
- Voorbehoud verkrijgen Nationale Hypotheek Garantie (NHG).


Kijk, het is n vreemde situatie; ik heb mijn ex uitgekocht op mijn eigen inkomen, verkoop mijn eigen huis en ga een nieuw huis koen. Verkoopprijs huidig huis zal om en om koopprijs inclusief k.k. toekomstig huis liggen, dus verandert er m.i. financiëel niet veel. Toch doet de bank moeilijk over een overbruggingskrediet en/of het verkrijgen van die hypotheek op alleen mijn salaris. Mijn nieuwe partner verhuist van nogal ver en zal dus niet meteen een baan hebben die meetelt als 2e inkomen.

Ik wou ook dat dat effe allemaal anders was t.o.v. de verkoper...... en onszelf... Maar dit huis dat inmiddelste het zoveelste ter bezichting was, gaf zo'n warm gevoel dat we allebei dit huis niet willen laten schieten totdat alles wel eens "geregeld" is. :cry:
Sil

Re: Tekenen (voorlopige) koopakte

Bericht door Sil »

Hmm, Beter regel je dan eerst een baan voor je partner (mits jullie samen willen kopen) En zoek je van te voren uit wat je verder op kan nemen!
hamer
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 27 aug, 2008 3:56 pm

Re: Tekenen (voorlopige) koopakte

Bericht door hamer »

Sil schreef:Hmm, Beter regel je dan eerst een baan voor je partner (mits jullie samen willen kopen) En zoek je van te voren uit wat je verder op kan nemen!
tsja, mijn huidige hypotheekverstrekker neemt zelfs geen genoegen met een baan met jaarcontract hoorde ik vandaag. Nou , vind maar meteen een vaste baan dan,.../??!! :?:
hamer
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 27 aug, 2008 3:56 pm

Re: Tekenen (voorlopige) koopakte

Bericht door hamer »

Heb nu per mail concept-koopakte gekregen, met verzoek ontbrekende gegevens in te vullen. Ben gezien mijn afwezigheid ivm werk van plan om vrijdag de 26e/zaterdag de 27e september te tekenen. Tot die tijd heb ik ook weer 2,3, gesprekken met hypotheekverstrekkers, dus weet ik of het wel/niet gaat. In de akte staat genoemd dat als ik niet v├│├│r datum terhandstellingkoopovereenkomst + 3 weken een toezegging heb verkregen voor het aangaan van ├®├®n of meerdere geldleningen ter financiering van het bij deze gekochte tot een totale hoofdsom van ten minste de koopsom + kosten koper en/of niet de NHG is verleend, zal de overeenkomst ontonden kunnen worden zonder vergoeding schade/compensatie van schade en kosten ├®├®n der partijen in bovengenoemd geval. Houdt dit concreet in dat ik tot 3 weken n├í 27 september heb om zonder kosten, boete e.d. de overenekomst te ontbinden wanneer ik geen financiering oftewel hypotheekverstrekker vindt?

Is dat niet wat kort dag, vorige week zei de verkopende makelaar dat 6/8 weken normaal is om een hypotheek rond te krijgen?! :shock:

En de laatste vraag; is het verplicht mijn partner mee te laten ondertekenen? Dit ivm het feit dat ze wanneer ze daar komt wonen, nog geen werk heeft. Ik bekijk dat anders; als zij niet tekent en mij overkomt iets, staat ze met haar dochter op straat omdat ze niet mede-eigenaar is, of is dat niet zo? En dat wil ik tuurlijk niet! :?
hamer
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 27 aug, 2008 3:56 pm

Re: Tekenen (voorlopige) koopakte

Bericht door hamer »

Tukker schreef:Of een andere hypotheekverstrekker.
Da's het probleem net, na 2 gesprekken met andere adviseurs blijkt dat men niet tegen de rentetarieven van mijn "oude' hypotheekverstrekker op kan; daar zit nl. 1,3% tussen en op basis van de huidige rentestanden zal ik dei hypotheek niet rond gaan krijgen, dan zit ik op E850 nettemaandlasten en da's teveel van het goede.... :|
Plaats reactie