Boeteclausule

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Pat72
Berichten: 42
Lid geworden op: do 10 jul, 2008 11:54 am

Boeteclausule

Bericht door Pat72 »

Na lang beraad toch maar besloten ons huis te verkopen en maar zien wat we terug gaan kopen.
Een makelaar gevonden die denkt een goede prijs te kunnen realiseren, maar ik blijf achterdochtig voor wat betreft het juridische verhaal waar een krabbel onder moet.
Te vaak onderuit gegaan om het in het midden te laten....

Waar het om draait is de boeteclausule;
In het geval dat een koper zijn verplichting(en) niet nakomt zal makelaar zich inspannen de in de koopovereenkomst genoemde boete voor opdrachtgever te incasseren.

Is dit succesvol, dan is de opdrachtgever de volledige courtage (zie artikel 6) verschuldigd evenals een extra vergoeding van 10% over de geincasseerde boete. Dit geldt ongeacht of opdrachtgever besluit de koopovereenkomst te ontbinden of nakoming te verlangen van de in gebreke zijnde koper.

De courtage en vergoeding worden door opdrachtgever direct aan makelaar vergoed, zodra de gelden van de boete door opdrachtgever zijn ontvangen.

Over een volgende verkooptransactie is opdrachtgever wederom courtage verschuldigd zoals genoemd in artikel 6.
Ik heb er geen probleem mee dat de desbetreffende makelaar 10% meepakt van de boete naast zijn courtage, maar meer dat er staat dat dit geldt ongeacht of ik besluit de koopovereenkomst te ontbinden of nakoming te verlangen van de in gebreke zijnde koper.

In mijn ogen houdt dus in dat als ik nakoming verlang er dus geen boete betaald wordt? En ik hier dan wel 10% over verschuldigd ben volgens deze clausule?
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Boeteclausule

Bericht door Steven »

De eerste alinea geeft aan dat de hele boeteclausule niet van toepassing is als de koper (al dan niet na sommatie) de verplichtingen nakomt.
Plaats reactie