Verkoop huis gaat niet door?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Tomtoch
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 06 jun, 2008 10:12 pm

Verkoop huis gaat niet door?

Bericht door Tomtoch »

Beste allemaal,
Ik heb een vraag over het volgende wat mij is overkomen.
3 weken geleden hebben mijn vriendin en ik een huis gekocht.
Verkoopprijs: 194.500
We hebben het kunnen krijgen voor 190.000, zij wilden echt niet verder zakken met de prijs.
Mondelinge afspraak gemaakt en het huis in principe (mondeling) gekocht.
Nu duurde het vrij lang voordat de voorlopige koopovereenkomst binnen kwam.
Wij hebben wat meer informatie weten te winnen bij het cadaster en wij weten dat zij het 2 jaar geleden voor 178.000 hebben gekocht en een hypotheek hebben van 275.000
Dus een ton meer dan de oorspronkelijke waarde.
Nu heeft de verkopende partij echter zich terug getrokken omdat zij de nieuwefinanciering niet rond krijgen.
Is hier wat aan te doen?
- Kun je iemand aansprakkelijk stellen in dit geval, voor de kosten die wij hebben gemaakt.
We hebben onze huur opgezegd, we hadden de hypotheek al bijna rond met een mooi vast rentepercentage van 5.8% voor 30 jaar. Nu de verkoop dus niet doorgaat en wij straks weer iets anders moeten doen, zal de rente wel naar 6.0 of 6.1 gaan. Dit zijn dus kosten waar wij nu voor opdraaien.
- Kunnen we ook de makelaar aansprakelijk stellen, want zijn verkopen een huis wat eigenlijk helemaal niet te verkopen is.Hadden zij naar de financiele aspecten moeten kijken?
Is in dit geval de makelaar niet een mondelinge overeenkomst aangegaan?
En blijkt het antwoord op mijn vragen "ja" te zijn, hoe kunnen wij dan het beste handelen? Wat zijn de stappen die ondernomen moeten worden?
Ik hoop dat iemand me kan helpen
Groeten Tom
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Verkoop huis gaat niet door?

Bericht door Adviseur hypo »

een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst en daar kun je de verkopers aan (proberen te) houden. Bewijslast zal niet makkelijk worden. Zeker niet als de makelaar voor de verkopers opkomt..
Hadden jullie zelf een makelaar voor de aankoop?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Verkoop huis gaat niet door?

Bericht door rambagts »

Koop van onroerend goed moet schriftelijk zijn vastgelegd.
zie uitspraak rechtbank,
http://zoeken.rechtspraak.nl/weekoverzi ... ljn=BD3343
====================

In recente jurisprudentie van het Hof (Gerechtshof Leeuwarden 19 maart 2008, LJN: BC7658) is de vraag beantwoord of het de verkoper vrijstaat zich na het bereiken van mon-delinge overeenstemming omtrent de (ver)koop van een woonhuis terug te trekken. Deze vraag is bevestigend beantwoord. Het niet voldoen aan het vereiste tot schriftelijke vastleg-ging van de koopovereenkomst van een onroerende zaak als bedoeld in artikel 7:2 leidt - behoudens uitzonderlijke omstandigheden - tot nietigheid van de koop. Dat betekent dat de wet aan een dergelijk mondeling akkoord zonder meer de beoogde rechtsgevolgen onthoudt. Daarmee strookt niet dat de verkoper in geval van een mondelinge overeenkomst in beginsel gehouden zou zijn om de noodzakelijke medewerking voor de totstandbrenging van de koopovereenkomst zou moeten verlenen, door het (alsnog) opmaken en ondertekenen van de daarvoor vereiste akte. In gelijke zin [schrijfster] in ÔÇ£Vorm, Vrijheid en ge-bondenheid bij de koop van een woningÔÇØ (diss. Leiden), Boom Juridische Uitgevers, 2007.
bosjesman
Berichten: 74
Lid geworden op: za 15 mar, 2008 10:38 pm

Re: Verkoop huis gaat niet door?

Bericht door bosjesman »

Rambagts heeft helemaal gelijk, dus als er niets getekend is kunnen de vekopers zich terugtrekken, iemand aansprakelijk stellen gaat niet lukken. Jammer, maar helaas, Lekker op zoek gaan naar anderewoning dan maar.
meerdre
Berichten: 110
Lid geworden op: di 18 mar, 2008 2:32 pm

Re: Verkoop huis gaat niet door?

Bericht door meerdre »

Hoe weet je wat voor een hypotheekbedrag zij hebben?
Plaats reactie