Vraag mbt ontbindende voorwaarden koopcontract

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Esther_1979
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 02 mar, 2008 1:35 pm

Vraag mbt ontbindende voorwaarden koopcontract

Bericht door Esther_1979 »

Hallo,

Ik heb even een vraagje:

In de concept koopovereenkomst die wij ontvangen hebben staat met betrekking tot de ontbindende voorwaarden iz het verkrijgen van financiering het volgende:

Overeenkomst kan door koper worden ontbonden indien uiterlijk op ... koper voor de financiering van de onroerende zaak een bedrag van koopsom + kosten koper geen hypothecaire geldlening of het aanbod daartoe van een erkende geldverstrekkende instelling heeft verkregen, zulks tegen geen hogere bruto jaarlast dan 'niet van toepassing' of een rentepercentage niet hoger dan 'niet van toepassing' bij de volgende hypotheekvorm: Nader door koper te bepalen, zulkst tegen de thans geldende voorwaarden en tarieven.

Laat ik vooropstellen dat ik denk dat het verkrijgen van een financiering geen probleem is. Ik werk zelf bij de financiele instelling waar ik de hypotheek aanvraag en heb op voorhand al de mogelijkheden laten bekijken door de personeelsadviseur.
Maar mede omdat ik ook bij een financiele instelling werk zie ik wat er achteraf allemaal nogal mis kan gaan. Vandaar dat ik er op gespitst ben dat alles juist in de overeenkomst staat.

Maar mijn vraag is dus: moet er in deze voorwaarden niet opgenomen zijn hoeveel afwijzingen ik moet overleggen alvorens ik mij op de voorwaarde kan beroepen? Zoals ik het nu lees zou ik dus oneindig lang moeten doorzoeken naar een financiering :roll: . Stel dat mijn 1e aanvraag obv financiering wordt afgewezen dan moet ik naar een andere adviseur en dan zou het maar zo kunnen dat ik de termijn van 3 weken niet ga redden. Het betreft een modelovereenkomst volgens de NVM.

Ben benieuwd naar de reacties, alvast bedankt.
Groet
Esther
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag mbt ontbindende voorwaarden koopcontract

Bericht door Adviseur hypo »

als je een nvm koopcontract hebt staat het antwoord op je vraag als het goed is in het volgende artikel (min. 2 afwijzingen, aangetekend)
Esther_1979
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 02 mar, 2008 1:35 pm

Re: Vraag mbt ontbindende voorwaarden koopcontract

Bericht door Esther_1979 »

Nee het staat er echt niet. Tevens heb ik nog even de toelichting op de NVM koopakte erbij gepakt, maar ook daar kan ik het niet vinden. Heb het echt meerdere malen bekeken, maar kan het toch echt niet ontdekken. Of ik moet inmiddels waas zijn van alle lettertjes, dat ik het gewoon niet meer zie :lol:

Maar het is dus wel gebruikelijk dat er een beperking aan het aantal afwijzingen moet zijn? Want dan moet de makelaar dat maar aanpassen lijkt me?

Groetjes
Esther
Esther_1979
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 02 mar, 2008 1:35 pm

Re: Vraag mbt ontbindende voorwaarden koopcontract

Bericht door Esther_1979 »

Ok, het staat er dus wel. Was waarschijnlijk idd waas van de letters :oops:

Maar nu heb ik wel een andere vraag. Toen wij vanochtend het koopcontract hadden getekend bij de makelaar (van de verkopende partij) vertelde hij me ineens dat de woning voor ons al twee keer toe eerder verkocht was. Alleen dat beide keren de kopers uiteindelijk ervan af zagen of de financiering toch niet rond kregen. Verkopers hebben hierdoor dus twee keer de bankgarantie uitgekeerd gekregen vertelde hij er ook nog bij. Dus zo heel erg vonden die dat uiteindelijk niet.

Nu een paar uur later ga ik me ineens allemaal dingen in mn hoofd halen. Stel nou dat toch uiteindelijk de bank de boel heeft afgeblazen mbt de hypotheek omdat er iets bleek te zijn met het huis. Ik weet dat er geen sprake is van vervuild grond. Ook zit er geen olietank oid in de grond.
Het enige wat er wel is is dat er aan de tuin een stukje gemeentegrond zit. Het zal ongeveer gaan om een anderhalve meter en alle woningeigenaren daar gebruiken dat stukje grond. De gemeente vind het verder goed, maar het is natuurlijk wel zo dat ze die grond ten alle tijden kunnen opeisen.

Maarja, zou het een reden zijn om geen hypotheek te verstrekken?

Verneem graag reacties hierop!!
Bedankt
Esther
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag mbt ontbindende voorwaarden koopcontract

Bericht door Adviseur hypo »

Esther_1979 schreef:Het enige wat er wel is is dat er aan de tuin een stukje gemeentegrond zit. Het zal ongeveer gaan om een anderhalve meter en alle woningeigenaren daar gebruiken dat stukje grond. De gemeente vind het verder goed, maar het is natuurlijk wel zo dat ze die grond ten alle tijden kunnen opeisen.

Maarja, zou het een reden zijn om geen hypotheek te verstrekken?

Verneem graag reacties hierop!!
Bedankt
Esther
lijkt me niet want dan zou niemand een hypotheek kunnen krijgen in die straat. Zorg er voor dat al je stukken tijdig bij de adviseur liggen en laat de ontbindende voorwaarde verlengen als het niet op tijd rond mocht zijn (en nu dus wel als een speer beginnen met stukken verzamelen..)
meerdre
Berichten: 110
Lid geworden op: di 18 mar, 2008 2:32 pm

Re: Vraag mbt ontbindende voorwaarden koopcontract

Bericht door meerdre »

Vreemd dat ze 2 keer de bankgarantie hebben ontvangen. Je mag toch aannemen dat als het niet lukt je uitstel aanvraagt en anders op tijd ontbinding????
Esther_1979
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 02 mar, 2008 1:35 pm

Re: Vraag mbt ontbindende voorwaarden koopcontract

Bericht door Esther_1979 »

lijkt me niet want dan zou niemand een hypotheek kunnen krijgen in die straat. Zorg er voor dat al je stukken tijdig bij de adviseur liggen en laat de ontbindende voorwaarde verlengen als het niet op tijd rond mocht zijn (en nu dus wel als een speer beginnen met stukken verzamelen..)Adviseur hypo
Beetje late reactie van mij, maar inmiddels zijn alle stukken verzameld en het ligt al bij de bank. Nu is het dus even afwachten tot ze met de stukken voor de bankgarantie komen.

Meerdre, ik vond het idd ook vreemd hoor. Ik vraag me ook wel af hoe dat nou zou kunnen. Maar misschien lag het wel ergens anders aan dan aan de financiering :?:

Nou, wij gaan maar is even naar de meubelboulevard. ff meubels neuzen voor ons nieuwe huis :mrgreen:
Plaats reactie