voorlopig koopcontract

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

martin
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 12 feb, 2007 10:05 pm

voorlopig koopcontract

Bericht door martin »

Hallo allemaal!

A.s. maandag ga ik het koopcontract ondertekenen. Nou staat er iets in het koopcontract wat niet helemaal duidelijk is voor mij:

1.2. Indien de overdrachtsbelasting voor rekening van koper komt en door koper met succes een beroep kan worden gedaan op vermindering van de heffingsgrondslag, zal koper aan verkoper wel/niet*) uitkeren het verschil tussen enerzijds het bedrag dat aan overdrachtsbelasting verschuldigd zou zijn zonder vermindering van de heffingsgrondslag en anderzijds het werkelijk aan overdrachtsbelasting verschuldigde bedrag. Indien partijen overeenkomen dat bedoeld verschil aan verkoper wordt uitgekeerd zal dit via de notaris gelijktijdig met betaling van de koopsom plaatsvinden.

Weet iemand misschien wat dit precies inhoud?

Alvast bedankt!

Groet,

Martin
mcloud
Berichten: 147
Lid geworden op: di 14 aug, 2007 2:59 pm

Re: voorlopig koopcontract

Bericht door mcloud »

Dat is alleen van toepassing als je je huis binnen 6 maanden na aankoop weer verkoopt.

Het gaat hier over de overdrachts belasting, als je je huis binnen 6 maanden na aankoop verkoopt, kun je dat terug vragen.
Dit stukje bepaald dus of dat voordeel naar koper of verkoper gaat.

Met vriendelijke groet,

McLoud

p.s. gefeliciteerd met de aankoop, wanneer is de overdracht als ik vragen mag ?
martin
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 12 feb, 2007 10:05 pm

Re: voorlopig koopcontract

Bericht door martin »

Bedankt voor je reactie mcloud...de overdracht is 1 april.
Is het trouwens normaal dat bij mijn vraag de kosten (belasting) dan naar de verkoper gaan mocht ik de woning weer verkopen binnen 6 maand?...in het contract staat nl. dat de kosten naar de verkoper gaan (niet is doorgehaald), maar de overdrachtsbelasting betaal ik toch aan de staat....verkoper heeft naar mijn idee helemaal geen recht op. jij misschien een idee?

Vriendelijke groet,

Martin
mcloud
Berichten: 147
Lid geworden op: di 14 aug, 2007 2:59 pm

Re: voorlopig koopcontract

Bericht door mcloud »

Dit stukje heeft betrekking op de verkoper, niet op jouw.

Dus als hij de woning minder dan 6 maanden geleden gekocht heeft hij recht heeft op het belasting voordeel :)

als jij de woning weer verkoopt binnen 6 maanden heeft de huidige verkoper er niets mee te maken en nergens recht op, let er dan
wel op dat het tegen die tijd net zoals nu in het voorlopig koopcontract staat dat het voordeel naar de verkoper gaat :)

met vriendelijke groet,

McLoud
bosjesman
Berichten: 74
Lid geworden op: za 15 mar, 2008 10:38 pm

Re: voorlopig koopcontract

Bericht door bosjesman »

Ìk werk als makelaar en dat artikel is om vast te leggen dat, als jij als verkoper (koper bij overeenkomst A) de overdrachtsbelatsing terug kan vragen bij overeenkomst B, dat voordeel naar de verkoper bij overeenkomst A teruggaat. Om speculeren tegen te gaan, zeg maar.

inderdaad zoals de vorige poster zegt wel verstandig omm in jouw koopakte ook weer op te nemen.
Plaats reactie