verborgen gebrek?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

E-v-a
Berichten: 16
Lid geworden op: do 22 nov, 2007 11:29 pm

verborgen gebrek?

Bericht door E-v-a »

Hoi allemaal
Net de sleutel van ons nieuwe huis. Tillen we een loodzware kast van zijn plaats om te gaan witten. Blijkt er een grote vochtige, zwarte schimmelplek achter te zitten, het betreft de wand die aan de badkamer grenst, aan de douchecabine. De vorige eigenaar liet weten hier niets van te weten. Wij hebben een bouwkundige keuring laten uitvoeren waarin het niet naar voren is gekomen. Heeft iemand raad voor mij? We hebben al wel geprobeerd de schimmelvlek te behandelen met ammoniak en bleek. Ik heb nu nog geen idee hoe groot de schade zal zijn, of er een leiding lek is, of de douchecabine niet goed gekit is. Moet ik de verkopende makelaar inschakelen?
Groet van Eva
richard

Bericht door richard »

Moeilijke zaak. Stuur verkoper aangetekende brief met goede beschrijving + bewijsmateriaal zoals foto's + schadebedrag (vraag schilder of loodgieter om een offerte). Schrijf aan de verkoper dat er sprake is van een verborgen gebrek en stel hem aansprakelijk. Als alles meezit (alleen wat schilderwerk en geen lekkage) kun je het erbij laten zitten als verkoper weigert te betalen.
Zit het tegen en je wilt een procedure beginnen via advokaat dan kan de verkoper in ieder geval niet stellen dat claim te laat (na 3 maanden) is ingediend. Het staat me bij dat dat rechters termijn van 3 maanden aanhouden. Maar zoals eerder gezegd is het een moeilijke zaak. Als je niet kunt bewijzen dat verkoper liegt staat hij sterker. Je hebt keuring laten uitvoeren. Misschien moet je daar een klacht indienen.
richard

Bericht door richard »

Er schiet me nog iets te binnen:
heb je het idee dat de kast tegen de schimmelplek is geplaatst om schade te verbergen? Heeft de kast eerder ergens anders gestaan misschien? Zie je misschien ergens anders nog afdrukken op de vloer(bedekking) van de poten van de kast? Zo ja, dan is er wellicht sprake van kwade opzet.
E-v-a
Berichten: 16
Lid geworden op: do 22 nov, 2007 11:29 pm

foto┬┤s

Bericht door E-v-a »

Dank je Richard
Ik heb foto┬┤s gemaakt en zal een brief sturen. Mijn indruk is dat de kast daar al heel lang stond, de beste plaats voor een kast namelijk. En als onderdeel van een slaapkamerameublement voorheen.
Groet van Eva
Plaats reactie