Waardebepaling / Taxatieraport

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Gast

Waardebepaling / Taxatieraport

Bericht door Gast »

Mijn vrouw en ik moeten om prive omstandigheden het huis verkopen.

We hebben een nieuwbouwhuis van 310.000 (net 2 mnd oud)
Waarderaport makelaar geeft op 355.000
Als we echt alles optellen wat erin is gestopt aan geld is dat 375.000
Ik snap dat je dat er nooit uitkrijgt na 2 mnd.

Nu hebben we een waardebepaling door een makelaar laten maken.
Ik wil het huis kopen en haar uitkopen.
Nu zegt me vrouw als je een taxatieraport laat maken het huis meer waard is.
De makelaar zou bij een taxatie het algehele plaatje bekijken van het huis.
Dus het laminaat,houtenvloer,schuifwandenkast,tuin,gespoten muren enz enz.

Is dat zo dat bij een taxatieraport het huis meer opbrengt dan bij een waardebepaling.

Mij lijkt het dat de prijs gelijk zou moeten zijn.

Wie weet hoe het zit....
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Het zou geen verschil mogen maken
Gast

Bericht door Gast »

Dat dacht ik ook al.

Ze dacht er waarschijnlijk nog even wat meer uit te halen.

Bedankt voor je antwoord
Marcel T

Re: Waardebepaling / Taxatieraport

Bericht door Marcel T »

Kijk even uit dat er geen appels met peren wordt vergeleken.

Een waardebepaling (ook wel gevel taxatie genoemd) is niet zo exact en uitgebreid als een werkelijke taxatie. Bij deze laatste gaat een taxateur grondig te werk en bekijkt hij secuur buitenzijde, binnenzijde, etc. Een echt taxatie rapport benaderd dus in veel gevallen veel beter de werkelijke waarde. Een waardebepaling is geen officieel document en kost ook een fractie van de tijd om een werkelijke taxatie te maken en op te stellen (dat komt ook naar voren in de kosten voor een waardebepaling die vaak aanzienlijk lager is dan die voor een taxatie).
chris111

Re: Waardebepaling / Taxatieraport

Bericht door chris111 »

waardebepaling, taxatie, geveltaxatie juridisch is er geen enkel verschil. Als een makelaar een waarde op papier afgeeft en zijn handtekening eronder zet is hij verantwoordelijk voor deze waarde.
Gebruikelijk is echter wel bij echtscheiding dat beide partijen door een onafhankelijke makelaar/taxateur een taxatierapport op laten maken.
Een minnelijke waardering heet dit. Dit omdat de 1 zo min mogelijk wil betalen en de ander zo veel mogelijk wilt hebben. Zorg dan ook dat je zeker weet dat de 2 makelaar/taxateurs elkaar niet kennen. En kies voor een geregistreerde makelaar/taxateur die in het VastgoedCert is geregistreerd. De brancheoraganisatie waar hij/zij lid van zegt nl niets over de kwaliteit van het rappport.
Marcel T

Re: Waardebepaling / Taxatieraport

Bericht door Marcel T »

Er bestaat wel degelijk een juridisch verschil tussen een waardebepaling en een werkelijke taxatie. Bij een waardebepaling/gevel taxatie sluit de makelaar veel aansprakelijkheden uit en vermeld en vermeld hier de volgende tekst: In het kader van deze verklaring vermelden wij expliciet dat dit geen taxatierapport is en de waarde in deze verklaring een inschatting is van de commerciële verkoopwaarde gebaseerd op de huidige marktomstandigheden en recentelijk vergelijkbaar verkochte objecten naar inschatting van de makelaar. Uit deze waardeverklaring zijn geen rechten en verplichting te ontlenen.

Nogmaals: vergelijk geen appels met peren!

Marcel T. RMT
jaja

Re: Waardebepaling / Taxatieraport

Bericht door jaja »

Dus dan schrijf je maar een totaal andere waarde als in een gewone taxatierapport. Waar natuurlijk helemaal geen uitsluitingen instaan
Beetje makelaar die naar eer en geweten taxeert schrijft voor beide dezelfde waarde.
Marcel T

Re: Waardebepaling / Taxatieraport

Bericht door Marcel T »

Goed lezen is schijnbaar ook een vak jaja!
Er wordt gesproken over een juridisch verschil. Nergens wordt genoemd dat er een essentieel waarde verschil in beide rapporten zou zitten.
Plaats reactie