Huis verkopen

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Canan
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 21 dec, 2007 8:13 pm

Huis verkopen

Bericht door Canan »

Wij hebben een nieuwbouwwonging gekocht en onze huidige woning is ook een koopwoning. Deze willen wij volgend jaar verkopen. We hebben een waardebepaling laten doen en aan de hand van dat bedrag willen we het huis verkopen.

De nieuwbouwwoning is pas in 2009 maart ongeveer klaar. De meeste mensen zeggen dat we onze huis nu al in verkoop moeten zetten.

Is dit niet een beetje te vroeg? Wat is gebruikelijk?

En enig idee hoe de huizenprijzen volgend jaar zijn? Ervan uitgaan dat het op dit jaar gaat lijken?

Alvast bedankt!
Canan
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 21 dec, 2007 8:13 pm

Bericht door Canan »

Er zijn 2 makelaars bij ons over de vloer heen geweest. Zij hebben een vraagprijs geadviseerd, waar we ons aan gaan houden. En wij willen het huis zelf verkopen en niet via een makelaar.

Ik wil alleen weten of het handig is om je huis 1 jaar van te voren in verkoop te zetten? Of is 6 maanden van te voren gebruikelijk?
Vic
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 03 dec, 2007 4:16 pm

Bericht door Vic »

Canan schreef: Ik wil alleen weten of het handig is om je huis 1 jaar van te voren in verkoop te zetten? Of is 6 maanden van te voren gebruikelijk?
Ik kan maar 1 advies geven: zet het nu in de verkoop. Voordat je woning daadwerkelijk op funda staat en de eerste kijkers komen ben je weer ruim een maand verder.

Wij dachten ook dat onze woning binnen een paar maanden verkocht zou zijn. Nou niet dus. We zijn een half jaar verder en nog niet verkocht, terwijl we al wel een ander huis hebben. We zitten nu met driedubbele lasten (hypotheeklasten oude huis, hypotheeklasten nieuwe huis, lasten van overbruggingskrediet). Spijt als haren op ons hoofd dat we de woning niet een half jaar eerder te koop hebben gezet....
luukieluuk
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 30 nov, 2007 8:59 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door luukieluuk »

De keerzijde van nu verkopen is dat je daarmee ook kopers verliest. Ik zou er niet aan moeten denken nu een huis te kopen en vervolgens nog een jaar te moeten wachten.
Bovendien zullen veel mensen een huis willen kopen onder voorbehoud van financiering. Na het tekenen van het koopcontract blijven er dan nog maar 4/5 weken over voor ontbinding. Dat betekent dat mensen die je huis volgende week gaan kopen vervolgens hun hypotheek offerte voor zeer lange periode willen vastleggen met alle bijkomende kosten. Dat is welliswaar een probleem voor de koper, maar het kan in onderhandelingen en in geboden prijs negatief tot uiting komen.

Je zou eens kunnen kijken op zoek alle huizen, naar vergelijkbare huizen in de buurt. Op deze site staat namelijk ook vermeld hoe lang de huizen al te koop staan. Dan krijg je ook een idee.

Een laatste voordeel van wachten is dat de huizenprijzen nog steeds aan het stijgen zijn, dus verkoop over een half jaar kan je ook weer meer opleveren.

Ik woon zelf in Utrecht, heb een huis in een dorp gekocht bij Utrecht waar ik pas half juli in kan. Ik ga mijn huis waarschijnlijk in maart te koop zetten. Ik moet wel zeggen dat de omloopsnelheid in Utrecht hoog is en dat het bovendien een starterswoning betreft. Startende mensen op de woningmarkt willen vaak niet lang wachten met kopen en verhuizen.

Groet,

Luuk
Mani

Bericht door Mani »

Als je weet dat je je woning in de (nabije) toekomst wilt verkopen zou ik alvast gaan adverteren met je woning op sites waar dit gratis of tegen een gereduceerd tarief kan. Je kunt met een koper in onderling overleg altijd een bepaalde opleveringstermijn afspreken. Mocht je je woning op basis hiervan verkopen bespaar je je ook nog eens de courtage van een makelaar. Google met de zoekwoorden ' zonder makelaar' en je komt legio sites tegen waar je je woning kunt plaatsen.
Hier een kleine selectie:

marktplaats.nl (betaald en beperkte duur)
speurders.nl (gratis en beperkte duur)
niksertussen.nl (betaald en beperkte duur)
zondermakelaar.nl (gratis en duur onbekend)
vjeh.nl (betaald en duur onbekend)
wicki.nl (gratis en duur onbeperkt)
Kees van Doorn

Re: Huis verkopen

Bericht door Kees van Doorn »

Presentatie is alles! Ik heb zelf een huisstijliste ingeschakeld voor de woningpresentatie en zag dat ik daardoor ook gelijk meer kijkers kreeg. Een goedkopere tip (een stijlist kost al snel 200 euri!!!!!): http://www.nietspammen.nl
Plaats reactie