Verkoop woning familie

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Ld1771
Berichten: 1
Lid geworden op: za 21 okt, 2023 5:32 pm

Verkoop woning familie

Bericht door Ld1771 »

Hoi,

Ik ben benieuwd naar ervaringen en meningen over onze situatie.

Mijn vriendin en ik willen ons huis verkopen omdat we een nieuwe woning op het hoog hebben. Hier moet nog veel aan gebeuren, dus alle overwaarde is welkom om in ons nieuwe huis te steken.

De woning komt over enkele weken voor 319.000 euro op de markt. Nu heeft een naast familielid interesse getoond in onze woning en wil ons de vraagprijs bieden. Hier zouden wij al blij mee zijn, maar toch hebben we het gevoel misschien nog meer overwaarde te kunnen krijgen.

Het familielid geeft aan dat als wij een bod van bijvoorbeeld 325.000 ontvangen, zij hun bod ook willen verhogen. Nu weten wij niet of je dit soort informatie tijdens het proces wel mag delen en vinden we het voor de overige toekomstige kijkers ook niet netjes. Het enige wat zij kunnen doen is de prijs omhoog drijven zodat we het maximale van ons familielid kunnen vragen of een andere kijker gaat zo’n hoog bod uitbrengen dat het familielid afhaakt.

Ik ben erg benieuwd naar iedereens adviezen. Alvast bedankt
Basserr
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 22 mei, 2017 2:10 pm

Re: Verkoop woning familie

Bericht door Basserr »

Jij bepaalt zelf aan wie je de woning gunt, dus als jij een familielid een recht van eerste koop (tegen de hoogste prijs), is dat prima.

Ik zou wel even goed bedenken welke afspraak je met de makelaar maakt, als je dat nog niet gedaan hebt. Anders betaal je straks de volle mep courtage, voor een verkoop die je zelf helemaal geregeld hebt.
EvinM
Berichten: 1
Lid geworden op: do 12 okt, 2023 10:49 am

Re: Verkoop woning familie

Bericht door EvinM »

Als je uiteindelijk meer voor de woning komt krijgen, heb je de kosten van de makelaar er zo uit. Voor een verkoopmakelaar betaal je doorgaans 1% - 1,8% van de verkoopprijs. In deze woningmarkt wordt er flink overboden. Stel je verkoopmakelaar verkoopt het voor 350.000, dan betaal je dus maximaal 6.300 aan de makelaar en heb je dus nog 18.700 winst.
Plaats reactie