Wat als makelaar failliet is vlak voor de overdracht

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

eiberhofje
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 24 okt, 2014 8:00 pm

Wat als makelaar failliet is vlak voor de overdracht

Bericht door eiberhofje »

Hoi
Ik heb mijn woning verkocht en in januari is de overdracht.
Stel makelaar gaat failliet wat gebeurt er dan?
Eindinspectie van de woning bijvoorbeeld
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Wat als makelaar failliet is vlak voor de overdracht

Bericht door rambagts »

Voor wie werkt de makelaar: voor de verkoper of de koper?:
Ik neem aan voor de verkoper. In dat geval:

Neem contact op met de door de koper aangewezen notaris en vraag of deze alle stukken, die benodigd zijn voor de overdracht, heeft ontvangen en vertel deze ook dat de makelaar failliet is (gegaan).

Laatste taak van de makelaar is de inspectie van het huis (meestal op weg naar de notaris) om te controleren of het huis conform de afspraken in het koopcontract is achtergelaten. Als makelaar dit niet doet zul je dit zelf met de kopers moeten doen. Dat moet geen probleem zijn. Vertel ook vast aan de kopers dat makelaar de telefoon niet meer opneemt omdat deze failliet is gegaan om te voorkomen dat kopers zich zorgen gaan maken..

Heeft de makelaar nog sleutels of andere zaken van het huis? Neem dan contact op met de curator.
Factuur van de makelaar wordt betaald door de notaris die bedrag in mindering brengt op de opbrengst. Misschien wat minder betalen dan factuurbedrag (vraag notaris of de factuur al bij hem binnen is).
eiberhofje
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 24 okt, 2014 8:00 pm

Re: Wat als makelaar failliet is vlak voor de overdracht

Bericht door eiberhofje »

Ok dank voor het antwoord. Wie komt er dan voor mij op als koper niet afneemt. En 10% boere verschuldigd is. Of als eindinspectie bv iets achterblijft op lijst roerende zaken en koper daar toch niet mee eens is?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Wat als makelaar failliet is vlak voor de overdracht

Bericht door rambagts »

Ook als je makelaar niet failliet gaat en koper niet afneemt zul je zelf achter de 10% boete moeten aangaan. Dan heb je immers een advocaat nodig. De makelaar zal de 10% boete niet voor je gaan innen.
Makelaar zal ook geen spullen verwijderen uit het huis als je daarover van mening verschilt met de verkoper. Dan moet je zelf geen onderhandelen met de verkoper. Het valt dus allemaal wel mee.
Plaats reactie