Wat is (g)een financieringsvoorbehoud waard?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Basserr
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 22 mei, 2017 2:10 pm

Wat is (g)een financieringsvoorbehoud waard?

Bericht door Basserr »

Goedemorgen,

Heeft iemand hier ervaring met het (ver)kopen zonder financieringsvoorbehoud?

Uiteraard ben ik mij bewust van de risico's, maar vraag mij af hoe een bod zonder financieringsvoorbehoud door verkopers wordt 'gewaardeerd'.
Met name in deze spannende Corona-tijd kan ik mij voorstellen dat sommige verkopers wel bereid zijn een paar procent in te leveren in ruil voor zekerheid.

Met andere woorden, is bijvoorbeeld een 10% lager onvoorwaardelijk bod concurrerend?

Hoop dat iemand hier iets over kan zeggen.
Alvast bedankt!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Wat is (g)een financieringsvoorbehoud waard?

Bericht door M_1 »

Hangt van de verkopers af. Sommige verkopers kiezen gewoon de hoogste bieder, of die nou wel of geen voorbehoud heeft. Anderen zijn bereid een paar duizend euro minder te accepteren voor een bod zonder voorbehoud. Maar 10% is een veel te groot verschil, je moet het eerder zien in de orde van grootte van een paar duizend euro.
henklubbers
Berichten: 10
Lid geworden op: di 24 aug, 2010 9:02 pm

Re: Wat is (g)een financieringsvoorbehoud waard?

Bericht door henklubbers »

Ik heb 3 jaar geleden mijn appartement zonder financieringsvoorbehoud gekocht. Koper had al een ander huis gekocht en was al verhuisd, desondanks wilde hij toch iets meer geld hebben dan mijn initiële bod van 100% van de vraagprijs. Huizenmarkt was in deze regio ook al flink overspannen. Uiteindelijk voor het appartement € 185.000,00 betaald. Naastgelegen appartement is onlangs voor € 235.000,00 verkocht, dus wat dat betreft maak ik mij geen zorgen. Ik kon dat vrij gemakkelijk doen omdat ik zelf werk bij een financier en mijn vorige huis al verkocht had, maar ik zou zeker uitkijken bij het zonder financieringsvoorbehoud bieden. Mocht het je niet lukken om tijdig een financiering rond te krijgen dan hang je dus voor die 10%. En zoals in de vorige post al gezegd een 10% korting gaat je momenteel echt niet lukken.
Plaats reactie