makelaar voor toegang tot markt van stille verkoop?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Basserr
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 22 mei, 2017 2:10 pm

makelaar voor toegang tot markt van stille verkoop?

Bericht door Basserr »

Beste lezers,

Al enige tijd zijn mijn vrouw en ik aan het rondkijken naar een groter huis. Het aanbod op Funda is echter beperkt en interessante huizen zijn binnen no time weg. In mijn woonplaats (gewild forenzendorp buiten Amsterdam) zie ik echter in mijn kennissenkring dat ook huizen ge- en verkocht worden buiten Funda om. Het gaat dan om huizen in het hogere segment (>800K), waarbij vraag en aanbod kennelijk gematcht worden binnen het netwerk van makelaars onderling.
Komt dit verschijnsel ook in andere plaatsen (in de Randstad) voor? En groot is deze ÔÇÿstille marktÔÇÖ?
Is het voor verkopers geen bezwaar dat bij deze wijze van verkoop de prijsvorming niet optimaal is? Meer publiciteit leidt doorgaans tot meer bieders, hetgeen een prijsopdrijvend effect kan hebben. Of zie ik iets over het hoofd?
Deze ÔÇÿstilleÔÇÖ verkopen zijn eigenlijk de enige reden dat ik besloten heb om een aankoopmakelaar in de arm te nemen. De (enige) toegevoegde waarde van een verkoopmakelaar zou voor mij de toegang tot deze stille markt zijn. Daarom vraag ik mij af of het zinvol zou zijn om de courtageafspraak daarop af te stemmen, en zo ja hoe.
Ik hoor graag van jullie.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: makelaar voor toegang tot markt van stille verkoop?

Bericht door M_1 »

Juist in het hogere segment zitten veel mensen er niet op te wachten om hun hele hebben en houden open en bloot op Funda te zetten. Die willen dat liever beperken tot het kleinere groepje mensen dat serieuze interesse heeft. Bovendien hebben ze vaak wel een goed beeld van wat de woning waard is. (En de kopers hebben wel een beeld wat er van ze wordt verwacht.)

Uiteraard kun je je courtage hier op aanpassen. Dat is een kwestie van afspraken maken.
Plaats reactie