Huis kopen van expats

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

eric2018
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 01 okt, 2018 11:08 am

Huis kopen van expats

Bericht door eric2018 »

Ik overweeg om een bod uit te brengen op een huis van mensen die na de verkoop naar het buitenland zullen vertrekken. Het zijn mensen zonder Nederlands paspoort.
Ik vraag me af hoe ik kosten voor gebreken die zij hadden moeten melden na afloop van de aankoop nog bij hen kan verhalen. Is het mogelijk om hier een soort van depot op te laten zetten bij de notaris? Of betaling van een tweede termijn na bijvoorbeeld 6 maanden?

Iemand met ervaring hiermee?
BVD Eric
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis kopen van expats

Bericht door M_1 »

Tsja, je kunt in onderling overleg van alles regelen. Maar de verkopers hoeven daar natuurlijk niet bij voorbaat mee akkoord te gaan. Als er geen, of nauwelijks, overwaarde is, dan zal de koopsom toch gebruikt moeten worden voor het aflossen van de hypotheek en is er geen ruimte voor zo'n potje. Anders zou je kunnen vragen om bijvoorbeeld 5% van de koopsom bij de notaris in depot te laten. Vragen kan altijd.
eric2018
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 01 okt, 2018 11:08 am

Re: Huis kopen van expats

Bericht door eric2018 »

Hartelijk dank voor de antwoorden, ik ben inderdaad zeker van plan om een bouwkundige keuring door VEH uit te laten voeren.
Maar er zijn toch altijd wel verrassingen mogelijk, bijna elke huis koop/verkoop waar ik tot nu toe in meer detail weet van heb gehad was achteraf nog een issue. Zeker bij de wat oudere huizen. Dit huis is van midden jaren 80.

Ik zal nog een post doen als ik meer te melden heb over de onderhandelingen en/of aankoop.
Plaats reactie