Vraagprijs bepalen voor Vakantiewoning met hoog rendement

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Dionna33
Berichten: 1
Lid geworden op: do 19 jul, 2018 2:07 pm

Vraagprijs bepalen voor Vakantiewoning met hoog rendement

Bericht door Dionna33 »

Ik heb een houten vakantiewoning, komt uit de jaren 70, in redelijke staat, geen cv, enkel glas, niet geïsoleerd, en het is nog huurgrond ook. Het staat wèl op een prachtige plek, met enorm veel grond. Het is echt een heel sfeervol huisje aan de rand van het bos op de Veluwe waar mensen graag vakantie vieren.

We verhuren het huisje voornamelijk, voor vakantieverhuur, maar willen ook kijken of we het kunnen verkopen. (hebben wat geld nodig voor een verbouwing). Het is echt ontzettend moeilijk de waarde te bepalen. Dit soort chalets gaan tussen de 3000 en 130.000 weg... Er is echt geen pijl op te trekken.

Nu het vraagstuk, zou ik een waarde kunnen bepalen op basis van de huuropbrengsten? Vrienden en familie zeggen dat ik er niet meer als Ôé¼25.000 voor kan krijgen. Maar... de huuropbrengsten zijn jaarlijks 10 tot 12.000,- !! De huurkosten, electra, water etc. zijn hooguit Ôé¼3500,- Netto is de winst dus ongeveer tussen de Ôé¼6500 en Ôé¼8500 per jaar.

Als ik het zou verkopen voor 30.000 zit ik ┬▒ op een rendement van 25%!! Dat is echt enorm. Normaal is het rendement van een vakantiewoning ongeveer 7%. In dat geval is de vakantiewoning -zegt de ondernemer in mij- dus veel meer waard! En moet je dus niet alleen naar de staat van onderhoud, en de isolatie, enkel glas e.d. kijken, maar ook wat je er mee kan verdienen!
Het is natuurijk ook gek als iemand het koopt, en na 3 jaar het hele ding al bijna heeft terugverdiend! Er even vanuitgaand dat deze persoon het ook gaat verhuren.

Wie kan me raad geven bij dit vraagstuk?
groetjes, Dionne
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Vraagprijs bepalen voor Vakantiewoning met hoog rendemen

Bericht door rambagts »

Lastig

Een "eigen" recreatiewoning op huurgrond. Wat zijn de huurvoorwaarden?
Stel dat verhuurder zijn terrein verkoopt aan een ander. Hij zal huurcontract beëindigen. Woning moet dan afgebroken of verwijderd worden en de waarde bedraagt dan ineens 0,00.

kijk ook eens bij:
https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/uit ... et?page=16
Plaats reactie