Ontbindende voorwaarde - verlengen - verkoper wil niet

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

IO777
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 30 mei, 2018 7:20 pm

Ontbindende voorwaarde - verlengen - verkoper wil niet

Bericht door IO777 »

Nu ben ik "bijna" rond met de hypotheek, maar ik denk niet dat de hypotheek begin volgende week als de termijn voor de ontbindende voorwaarde verloopt gereed is. Om die reden heb ik via e-mail de verkopende makelaar gevraagd of de verkoper bereid is die termijn te verlengen.

Op het internet zocht ik naar situaties waar de verkoper daar niet aan mee wil werken. Die geven dan aan dat je zult moeten beroepen op die ontbindende voorwaarden omdat je nog geen hypotheek hebt, maar je zult wel een afwijzing moeten laten zien...?

Hoe zien jullie dat? Je hebt nog geen offerte, maar ook geen afwijzing. Nu moet je om bovenstaande gebruik maken van de ontbindende voorwaarden, maar een afwijzing heb je ook (nog) niet. Sterker nog, misschien valt er twee dagen later wel een offerte in de bus... En dan?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Ontbindende voorwaarde - verlengen - verkoper wil niet

Bericht door SimpleMind »

Heb je dit al aan je adviseur voorgelegd?
IO777
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 30 mei, 2018 7:20 pm

Re: Ontbindende voorwaarde - verlengen - verkoper wil niet

Bericht door IO777 »

Nee, dit heb ik niet aan de execution-only-adviseur voorgelegd.
Mijn indruk is dat deze evengoed geen termijn kan noemen wanneer er duidelijkheid is. Dan zou ik het beter rechtstreeks aan de bank kunnen vragen, maar dan is het maar weer de vraag wanneer ik daar antwoord op krijg.

Ik vraag me vooral af wat ik hier boven gevraagd heb; wat er dan gebeurt in zo'n situatie.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Ontbindende voorwaarde - verlengen - verkoper wil niet

Bericht door SimpleMind »

Als je er 100% zeker van bent dat je de hypotheek rond hebt voor de overdracht is er niet zoveel aan de hand.
Als je echter niet zeker bent en je wilt (zonder boete) onder de aankoop uitkunnen, dan heb je twee opties:
1- verkoper akkoord laten gaan met uitstel ontbindende voorwaarden (maar ik begrijp dat verkoper dit niet doet)
2 - zorgen dat je voor dat je binnen de termijn van de ontbindende voorwaarde de koop ontbindt....

Om de koop te ontbinden zul je moete kijken wat er in het koopcontract staat. Vaak staan daar 2 afgewezen aanvragen, bij verschillende geldverstrekkers als voorwaarde opgenomen.
Als je er niet zeker van bent en je wilt volgende week niet aan de koop vastzitten zul je dus moeten zorgen dat je die krijgt. Iets vragen aan ├®├®n enkele bank zal dan niet voldoende zijn.
Belangrijkste vraag is dus: wat staat er in de ontbindende voorwaarden en hoe kun je daar (op tijd) aan voldoen....
IO777
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 30 mei, 2018 7:20 pm

Re: Ontbindende voorwaarde - verlengen - verkoper wil niet

Bericht door IO777 »

waar het mij vooral om gaat is de vraag wat er gebeurt bij ontbinding in geval de verkoper niet wenst mee te werken aan verlenging. In dat geval heb ik geen offerte, maar ik heb ook geen afwijzingsbrief (in mijn geval staat in de koopakte dat ik er maar 1 nodig heb). Ik zal dan moeten ontbinden, maar kan niets aantonen...

Kan de verkoper op deze manier de boete binnenslepen, wetende dat ik de afwijzing dan niet tijdig kan overleggen? Die afwijzing zal waarschijnlijk pas een week later of zo door mij ontvangen worden (maar dat kan evengoed een offerte zijn). Het lijkt mij ook een vreemde handelspraktijk als je weet dat de koper "op elk moment" de uitslag kan krijgen, dat je dan als verkoper de koper laat aansturen op ontbinding, om zo een boete te kunnen incasseren??
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Ontbindende voorwaarde - verlengen - verkoper wil niet

Bericht door rambagts »

Om aanspraak te kunnen maken op boete zal de verkoper je eerst in gebreke moeten stellen (termijn schuift dan 8 dagen op). Lees je contract hier op na.
Kaya
Berichten: 1
Lid geworden op: za 16 feb, 2019 1:26 pm

Re: Ontbindende voorwaarde - verlengen -

Bericht door Kaya »

Hoi hoop dat iemand hier meer over weet. In mijn koopcontract staat art 6,2 erfdienstbaarheid etc. Ik heb geweigerd dit te ondertekenen omdat de makelaar weet dat er ergens nog akten zijn. Alleen als hij het onder ontbindende voorwaarde opneemt dan ben ik bereid. Kan dit ? Het huis staat al langer te koop dus hij had het al uit kunnen zoeken
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Ontbindende voorwaarde - verlengen - verkoper wil niet

Bericht door rambagts »

Je hebt helemaal gelijk. Dus niet ondertekenen of laten opnemen onder de ontbindende voorwaarden. Makelaar kan dit gemakkelijke nagaan (in leveringsakte van de verkoper of bij het Kadaster).
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Ontbindende voorwaarde - verlengen - verkoper wil niet

Bericht door M_1 »

Mee eens. Ik zou het zelf nog een stapje sterker stellen. Als een makelaar van bepaalde erfdienstbaarheden af weet, en dit al lang eenvoudig had kunnen opzoeken, dan vind ik het erg verdacht dat hij dat nog niet heeft gedaan. Dan zou ik haast denken dat het om een bewuste actie gaat. Dat die erfdienstbaarheden zo bezwarend zouden kunnen zijn, dat hij er liever niet de details van wil weten. Dan kan hij immers volhouden dat hij er niets van weet.
Plaats reactie