eerst ontbindende voorwaarden wegnemen daarna koopcontract.

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

olaf_99
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 05 nov, 2017 9:11 am

eerst ontbindende voorwaarden wegnemen daarna koopcontract.

Bericht door olaf_99 »

Allen,
Ik zit midden in een onderhandelingsproces voor de aankoop van een huis. Financieel zijn we het eens maar praten nu over de ontbindende voorwaarden. De makelaar geeft aan dat dat verkopers geen ontbindende voorwaarden willen omdat zij dit te onzeker vinden oid. Zij verwachten dus dat ik eerst een bouwkundige keuring uitvoer en de financiering regel alvorens we het koopcontract ondertekenen. Ik begrijp niet wat het voordeel voor de verkopende partij is en wat mijn nadeel of risico zou kunnen zijn. Dus waarom willen zij dit?
Misschien willen kijken of ze in die periode alsnog een hoger bod kunnen krijgen? Is een mailwisseling als onderstaand rechtsgeldig?

(Relevante?) Context:
- Het riool is in slechte staat en moet vervangen worden. Er is een rioollucht in het huis.
- In de omgeving van de woning wordt momenteel een nieuw huizenblok gebouwd waarvoor er geheid wordt. Zou dit ermee te maken kunnen hebben?
- Het huis staat ruim 1,5 jaar te koop waarbij ze begonnen met een verkoop prijs van 359.000 en gezakt zijn naar een vraagprijs van 300.000. Uiteindelijk zijn we 275.250 overeen gekomen.

Ik ben benieuwd wat hier uit komt!
Alvast bedankt!



Bevestiging bod van verkopende makelaar naar mij
Beste Olaf

Je voorstel heb ik besproken met verkopers. Alhoewel zij op een betere prijs hadden gehoopt gaan zijn akkoord met je eindbod. Zij willen alle medewerking verlenen aan keuringen, alleen wil zij geen koopakte met voorbehouden tav een bouwkundige keuring en ondertekening nog onduidelijkheid houden op dat vlak. Dus wij stellen voor dat je een keuring gaat regelen, wij gelijktijdig werken aan een conceptakte.
De oplevering van het juist binnen 2 maanden is te snel. Wij stellen voor 3-4 maanden nadat alle ontbindende voorwaarde is afgelopen. Dat zou rond eind april 2018 zijn en eerder als zij andere huisvesting hebben gevonden.

Met vriendelijke groet,

XXX
NVM Makelaar X



Mijn mail aan verkopende makelaar
Beste X,

Afgelopen donderdag meldde je me dat de verkopers van het huis aan de XXX een tegenbod doen van Ôé¼290.000 waarbij zij de riolering in de huidige staat laten.
Ik ben niet van het continue heen en weer bieden en kom met een voorstel waarvan ik verwacht en hoop dat beide partijen zich in kunnen vinden. Onderstaande is dan ook gelijk mijn eindbod.

Eindbod
Ik verhoog mijn bod naar Ôé¼275.250 onder de volgende voorwaarden:
1 Ontbindende voorwaarde van financiering voor koop + kosten voorvloeiend uit bouwkundige keuring
2 Ontbindende voorwaarde van bouwkundige keuring waarbij er maximaal Ôé¼7.500 aan kosten die direct of binnen 5 jaar te verwachten zijn als ontbindend grensbedrag telt. Onder deze bouwkundige kosten valt in ieder geval de kosten die betrekking hebben op:
- vervanging riool
- soepel laten lopen van al het raam- en sluitwerk

Er is aangegeven dat het riool in slechte staat is en vervangen moet worden waarbij ik het mij kan voorstellen dat zij die klus niet meer op zich willen nemen. Ik heb niet de kennis om hier een financieel plaatje aan te hangen. Door dit punt op te nemen in de kosten voor de bouwkundige keuring wordt voorkomen dat er onverwacht hoge kosten, die ik niet kan dragen, opdoemen. Omdat ik wel op de hoogte ben van de staat van het riool heb ik de bouwkundige grens op Ôé¼7.500 gesteld zodat de koop gewoon kan door kan gaan als alle kosten m.b.t. het vervangen van het riool binnen bepaalde proporties blijft en niet al te veel andere gebreken gevonden worden. Ik denk dat er op deze manier een mooi bod is gedaan waar beide partijen hun gewenste zekerheid in kunnen vinden.
Datum overdracht
Het moment van overdracht laat ik aan de verkopers over. Wat mij betreft vier ik dit jaar oud en nieuw in dit huis, maar overdracht op een later moment is ook goed. Wanneer zou de overdracht hen het beste uitkomen?