Appartement kopen

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Marcdevr
Berichten: 1
Lid geworden op: di 08 aug, 2017 11:25 am

Appartement kopen

Bericht door Marcdevr »

Hallo,

Ik heb een optie op een appartement VON voor mijn zoon. De woning is over 1 jaar gereed. Hij is 20 jaar en student en de optie hebben we op zijn naam. Hij zal zelf geen hypotheek kunnen krijgen, maar de bedoeling is dat wij als ouders financieren. Wij hebben zelf een eigen woning (met beperkte hypotheek) en de liquide middelen hiervoor liggen. Inkomen van ca 2x modaal. Mijn vraag/vragen:
1. Is het raadzaam dat wij als ouders een externe financiering aangaan en doorlenen aan zoon? Of is het toch voordeliger als wij dit uit ons spaargeld financieren?
2. Is het wellicht raadzaam/beter dat wij zelf als ouders de woning kopen op onze naam en "verhuren" aan onze zoon?
3. Moet er huurwaardeforfait worden betaald (of andere niet-bouwgerelateerde kosten) tijdens de bouwperiode?
4. Kan/mag een woning VOF (eventueel) tussentijds (dus tijdens de bouw) probleemloos worden verkocht? Is de woning dan ook voor de koper nog VON?
5. Tips??

Heel erg bedankt alvast als je hierop wilt antwoorden. Dat zal zeker de beslissing om wel of niet (en hoe) te kopen vergemakkelijken!
Marc
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Appartement kopen

Bericht door M_1 »

Zelf lenen en dat weer doorlenen is meestal juist onvoordeliger dan je eigen geld gebruiken. Meestal is de rente die je moet betalen voor die lening namelijk hoger dan het rendement dat je spaargeld oplevert. Bovendien heb je ook te maken met veel extra kosten voor het afsluiten van de lening.

Tijdens de bouw moet er iha wel onroerendezaakbelasting worden betaald, wat niet zo heel veel is.

Doorverkopen zou op zich kunnen, maar vaak wordt in de koop aanneem overeenkomst opgenomen dat je de eerste tijd (bv twee jaar) in principe niet mag verkopen. Dit tegen speculanten.

Of zelf kopen en verhuren handiger is, ik denk het wel. Als student heeft hij waarschijnlijk weinig voordeel aan hypotheekrenteaftrek maar misschien dat hij de eerste jaren juist wel gebruik zou kunnen maken van huurtoeslag. Bovendien telt de waarde van een verhuurde woning (afhankelijk van de hoogte van de huur) maar voor ongeveer driekwart mee voor het box 3 saldo.
Plaats reactie