Ex-partner weigert voorlopig koopcontract te tekenen

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

droeftoeter
Berichten: 1
Lid geworden op: di 21 feb, 2017 11:25 am

Ex-partner weigert voorlopig koopcontract te tekenen

Bericht door droeftoeter »

Tja echtscheidingen ...
Onze gezamenlijke woning staat te koop en is zo goed als verkocht.
Althans we/ik hebben een koper die een reële prijs betaalt volgens de makelaar, ik ga ermee akkoord maar mijn ex-partner weigert nu het voorlopig koopcontract te tekenen.
Ondanks dat ze per e-mail heeft aangegeven dat ze akkoord gaat met de verkoop althans de tekst: ik zal de verkoop niet tegenhouden, maar ik kan er helaas geen bijdrage aan leveren.
Zij wilt eerst haar advocaat over 1,5 week hier naar laten kijken (advocaat is met vakantie).
Ben ik verplicht het voorlopige contract door haar te laten tekenen? Het huis staat op beider naam.
Hoe lang kan zij dit rekken?
Kunnen de kopers zich bedenken of van de koop afzien? Na hoeveel tijd?
Staan er voor mij boetes te wachten indien het (voorlopig) koopcontract niet getekend wordt?
Is het verstandig om voor het voorlopig koopcontract al een kort geding te starten?


Waarschijnlijk staan er op het forum meer berichten als deze, maar heb de tijd niet om alles door te spitten.
Dus graag op deze topic antwoorden.
Bij voorbaat dank.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Ex-partner weigert voorlopig koopcontract te tekenen

Bericht door rambagts »

Tja. Moeilijke zaak.

Je bent verplicht het (voorlopig) koopcontract door haar te laten mede ondertekenen.
Ze kan dit rekken totdat je een ons weegt of totdat een rechtbank (zaak moet jij dan aanspannen) een uitspraak heeft gedaan.
Zo lang het contract niet ondertekend is, zijn er geen boetes van toepassing.

Het kan verstandig zijn om een kort geding te starten. Dit moet je ter beoordeling/afweging bespreken met een advocaat.
Als je dit doet kan je advocaat vragen om aan ex een dwangsom van X per dag op te leggen om vaart te maken.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Ex-partner weigert voorlopig koopcontract te tekenen

Bericht door SimpleMind »

Zoals rambagts al aangaf. Vervelende en lastige situatie. Ik denk dat je niet onder die 1› week wachten uitkomt.
Maar ik lees:
ik zal de verkoop niet tegenhouden, maar ik kan er helaas geen bijdrage aan leveren.
Is dat wat betreft inzet of staat het huis onder water? In het laatste geval wordt de situatie wellicht nog een beetje lastiger. Dan moet er geld op tafel komen.
Hebben jullie afspraken over de verdeling? Waren jullie getrouwd? Wat staat er dan in het convenant?
Indien niet getrouwd: is er een samenlevingsovereenkomst waarin hierover iets is opgenomen?
Plaats reactie