Te hoge courtage (?)

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

ItchyLice
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 28 sep, 2016 9:01 pm

Te hoge courtage (?)

Bericht door ItchyLice »

Hallo allemaal,

ik wil mijn huis te koop zetten. Tijdens een kennismakingsgesprek kwam de makelaar met een vraagprijs van 89000 euro. Dat is wat laag gezien mijn hypotheek 112500 is. Nu weet ik dat de huizen in deze regio wat onder water staan dus ik wist dat ik wat verlies zou gaan lijden, maar zo veel? Ik vroeg me af waarom de makelaar zo laag inzette. Kan het misschien te maken hebben met de vaste courtage van 3200 euro? Ik zie dat de meeste courtages worden berekend aan de hand van een percentage van de verkoopprijs. Maar als de makelaar met een vaste courtage werkt dan kan het hem natuurlijk niet zoveel uitmaken dat ik ruim 20 ruggen verlies lijdt.

Om een lang verhaal kort te maken; is een courtage van 3,6% (er van uit gaand dat ik 89000 krijg) niet een beetje veel?


Groeten, I.L.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Te hoge courtage (?)

Bericht door rambagts »

Mooi voorbeeld van een makelaar die snel wil cashen. Dus op zoek naar een andere makelaar die niet meer dan 1800 in rekening brengt.
Courtage zou niet veel hoger mogen zijn dan ca 1,75% + btw. en wel hopen natuurlijk dat hij de verkoopprijs niet lager inschat. Kijk vooral zelf ook op www.kadaster.nl om te zien of er recentelijk identieke woningen zijn verkocht en tegen welke prijs.
Plaats reactie