Vreemde toewijzingsprocedure, wat moet ik hier nu mee...

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Gebruikersavatar
Red Felix
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 30 okt, 2009 11:22 am

Vreemde toewijzingsprocedure, wat moet ik hier nu mee...

Bericht door Red Felix »

Beste allen,

Ik probeer een beetje een gevoel te krijgen over onderstaande situatie waar ik mee te maken heb (gehad). Wellicht zijn er mensen op dit forum die vaker met dit bijltje hebben gehakt en er iets over kunnen zeggen.

In het kort: ingeschreven op een nieuwbouwproject, bij navraag over hoe een en ander verder zou gaan gaf de makelaar aan (email) dat met iedereen gesprekken zouden worden ingepland om de uiteindelijke potentiële kopers vast te stellen. Dat leek me best logisch. Na een week maar eens gebeld hoe de stand van zaken nu was (want niets meer gehoord). Antwoord: de gesprekken waren van de baan, ze waren bij de projectontwikkelaar geweest en die had zelf al de toewijzing gedaan, op basis van hen bekende solvabiliteit en ik had geen woning toegewezen gekregen. Want, zo zei de makelaar, de woning waar ik op had ingeschreven was toegewezen aan iemand die zijn eigen woning had verkocht, en door de overwaarde eigenlijk de financiering zo goed als rond had. Toen ik daarop aangaf dat de makelaar niets van mijn solvabiliteit wist en dat dat inhield dat ik vanuit een huurwoning de helft van de koopsom uit eigen middelen kon inbrengen en het daarmee financieel voor mij ook appeltje-eitje was werd het een beetje een 'eh-eh-eh' verhaal.

Ik heb bovenstaande situatie ook aan de NVM voorgelegd, maar daar komt geen reactie uit (of ben ik te ongeduldig na een week?). Ik vind dit echt uiterst incompetent, NVM geeft namelijk erg hoog op over hun kwaliteit, normen, verplichte cursussen om dit soort dingen te voorkomen. Ik zou dan zeggen dat als een projectontwikkelaar op deze manier wil gaan toewijzen (wat hij overigens zelf moet weten als hij zelf eigenaar is van het project), dat de NVM makelaar zich dan gewoon moet terugtrekken en de opdracht teruggeven. Geen gepruts onder NVM vlag... Want de vraag die er nu eigenlijk ligt: heeft de makelaar in dit traject misschien iemand bevoordeeld door zelf financiële gegevens in te brengen van die persoon en die van alle anderen weg te laten?

Dus: is het 'zo werkt het nou eenmaal' of 'dit kan echt niet'?

Vriendelijke groet,

Jeroen
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Vreemde toewijzingsprocedure, wat moet ik hier nu mee...

Bericht door rambagts »

In het kort: ingeschreven op een nieuwbouwproject
Dus: is het 'zo werkt het nou eenmaal' of 'dit kan echt niet'?
Lastig.

Hoe verliep de inschrijvingsprocedure? Moest je formulieren insturen? Waren er voorwaarden of disclaimers?
Of heb je alleen maar een mailtje gestuurd of belletje gepleegd met de mededeling dat je geinteresseerd bent.

Vraag evt. advies aan NVM. Als je klacht wil indienen: Zie
https://www.nvm.nl/service/contact/vraa ... nprocedure
Gebruikersavatar
Red Felix
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 30 okt, 2009 11:22 am

Re: Vreemde toewijzingsprocedure, wat moet ik hier nu mee...

Bericht door Red Felix »

Hoi Rambagts,

Dank voor je snelle reactie.

Inschrijven was per papieren formulier, in te leveren bij de makelaar. Alleen Naam/Adres gegevens plus woning waarin je geïnteresseerd was. Geen voorwaarden/disclaimers of wat dan ook, vooraf geen enkele informatie over de te volgen procedure. Vandaar dat ik de makelaar dus ook, voor sluiting inschrijfdatum, heb gevraagd hoe de procedure verder zou lopen.

De reden dat ik hier, en ook bij de NVM (maar [nog] geen reactie uit die hoek...), de wat algemene vraag heb neergelegd "hoe denken jullie hier nou over" is dat er nog wel vervolgfases komen in het project en je op je klompen kan aanvoelen dat mijn kansen er niet bepaald bij zijn gebaat als ik nu de makelaar op z'n nek spring...
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Vreemde toewijzingsprocedure, wat moet ik hier nu mee...

Bericht door rambagts »

Zo te lezen is het een soort loterij met veel nieten. Ik zie je dilemma en je zou bij een volgende inschrijving makelaar kunnen proberen te overtuigen van het feit dat je zÔÇÖn woning gemakkelijk kan betalen en een lage hypotheek nodig hebt en neem wat lekkers mee voor bij de koffie!.
Plaats reactie