Wat zouden jullie doen? -15%?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Jos1970
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 1:40 pm

Wat zouden jullie doen? -15%?

Bericht door Jos1970 »

Hallo allemaal,

Wij hebben een huis op het oog uit 1992, 2 onder 1 kap, flinke uitbouw, er moet wel nog opgeknapt en afgewerkt worden
want er is behoorlijk in geleefd maar er is geen grote verbouwing nodig, wel bv nieuw toilet en tegelvloer in de WK eruit etc.
en er zit een huurketel in die wij niet willen overnemen.
Het huis staat al bijna 2 jaar te koop. De vraagprijs was 195 en pas 2 maanden geleden zijn ze gezakt naar 180.
De huisprijzen in de buurt verschillen van 165 tot 199 maar momenteel staat er geen ander huis daar te koop.
Ik hoor hier en daar dat men zegt 15 of 20% onder de 1e vraagprijs te bieden omdat het al zo lang te koop staat.
Maar ze wonen er nog in, hebben dus geen haast en ze hebben pas verlaagd.
Daarbij komt dat ik niet van onderhandelen houd, ik zou liever meteen een eindbod neerleggen.
Wat is wijsheid? Hoeveel zouden jullie bieden? Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt,
Jos
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Wat zouden jullie doen? -15%?

Bericht door rambagts »

Ik hoor hier en daar dat men zegt 15 of 20% onder de 1e vraagprijs te bieden omdat het al zo lang te koop staat.
Ik verwacht dat je met een bod van 20% onder de verlaagde vraagprijs (180.000) 144.000 niet ver komt.
Kijk eerst eens onder http://www.kadaster.nl om te zien of er recentelijk vergelijkbare woningen zijn verkocht en tegen welke prijs.

Het is lasting om een richtprijs te noemen. Neem aankoop makelaar in de hand die 10% van (verschil vraagprijs-koopprijs) berekent.
Een goede aankoopmakelaar pingelt er meer vanaf dan een leek en dan snijdt het mes aan twee kanten.
Jos1970
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 1:40 pm

Re: Wat zouden jullie doen? -15%?

Bericht door Jos1970 »

Bedankt voor je reactie.

Ik was ook niet van plan zo laag te bieden.
Ik dacht zelf tussen 165 en 170, meer dan 170 vinden we het niet waard, en ons budget laat
dat ook niet toe want er komt nog eens ca. 20 voor renovatie bij en ca. 10 voor kosten koper.
Het is wel nog eens 10 van de pas verlaagde prijs af maar ze hebben ook bijna 2 jaar geen enkele
verlaging gedaan.
Is inderdaad moeilijk in te schatten. Ik kan alleen voor mezelf concluderen dat ik wel met 170 akkoord
zou gaan als mijn huis al 2 jaar te koop stond.

Groet,
Jos
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Wat zouden jullie doen? -15%?

Bericht door rambagts »

Je moet ook rekening houden met mogelijkheid dat huis onder water staat en dat huidige bewoners niet te veel kunnen zakken. Maar daar kom je snel genoeg achter als je bijvoorbeeld 170.000 biedt en verkopers je niet tegemoet komen.
Plaats reactie