Geen financiering via bank, hoe krijgt verkoper zekerheid?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Houseforsale
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 13 mar, 2016 5:18 pm

Geen financiering via bank, hoe krijgt verkoper zekerheid?

Bericht door Houseforsale »

Ons huis is momenteel onder bod. De koper heeft geen financieringsvoorbehoud nodig, alleen dat deverkoop van haar oude woning definitief rond moet zijn. Daarna houdt ze voldoende over om onze woning met eigen middelen te financieren. Alleen... Hoe weet ik of dat echt zo is? Of op de dag Van overdracht er echt voldoende geld is?
Natuurlijk vraag ik 10% vooraf. Maar verder blijft het voor mij als verkoper een gok. Zijn er middelen om mij garanties te verstrekken , inzage in haar financiële positie?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Geen financiering via bank, hoe krijgt verkoper zekerhei

Bericht door rambagts »

Geen enkele koper kan 100% zekerheid bieden dat op de dag van transport de volledige koopsom zal worden betaald.
Daarom wordt er in de koopakte altijd een boete clausule opgenomen (gebruikelijk is 10% maar hier zou je ook kunnen op laten nemen dat de koper je schade moet vergoeden met een minimum bedrag van 10%). Je zou ook kunnen nagaan wat de woz-waarde is van de woning van de koper en of er op die woning nog een hypotheek rust (http://www.kadaster.nl) of deel je bezorgdheid met de koper. Misschien dat deze je nog op andere wijze kan of wil overtuigen.
Plaats reactie