termijn voor financiering en passeren

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

appeltje85
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 aug, 2014 7:06 pm

termijn voor financiering en passeren

Bericht door appeltje85 »

Ik heb overeenstemming bereikt over de aankoopprijs van een woning. Het liefst wil ik er natuurlijk zo snel mogelijk in nadat ik zeker weet dat de financiering rond is, woon nu in een huurwoning. Ik doe de aanvraag op basis van een jaarcontract met intentieverklaring, er zijn geen (studie)schulden dus het lijkt allemaal redelijk standaard. Ik heb een financieringsvoorbehoud van 6 weken en de adviseur geeft aan dat dat redelijkerwijs haalbaar zou moeten zijn (maar er kan natuurlijk altijd wat gebeuren).

Wat is een redelijke termijn voor de overdracht? Wat is het verschil tussen passeren van de akte en de overdracht, kan dat in theorie uit elkaar liggen of gebeurt dat altijd op dezelfde dag?

Ik ben een beetje van het stramien "het is pas een verkoop als je het geld cq de zaak in handen hebt" Dus ik zie niet zo in waarom er nog veel tijd tussen rondkomen financiering en de daadwerkelijke overdracht zou moeten zitten. Tegelijkertijd wil ik niet iets voorstellen dat niet haalbaar is, daar is natuurlijk niemand bij gebaat.

De verkopers hebben al een andere woning. Met wat voor zaken krijgen zij verder nog te maken? Wat is een redelijke termijn?