nvm no risk clausule

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

wendyvdp
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 30 okt, 2015 7:39 pm

nvm no risk clausule

Bericht door wendyvdp »

Al ruim 2 maanden zijn wij bezig om een huis aan de kopen. Het is een hele lange weg geweest om tot een bod de komen dat voor beide partijen goed was en uiteindelijk hebben wij de concept koop overeenkomst ontvangen en een afspraak gemaakt om te gaan tekenen. Nu het volgende; wij hebben een nvm no risk clausule in de koopovereenkomst laten zetten van 3 maanden. Dit was akkoord met de verkoper. Prijs afgesproken van 243500 kk. Gisteravond belt de makelaar op dat het tekenen vanavond niet Door kan gaan. Er heeft zich een nieuwe koper gemeld en die heeft 248.000 geboden. Huis staat te koop voor 250.000. Ook deze koper wil een no risk clausule in zijn koop overkomst. Mijn vraag is nu; mag de makelaar ondanks dat wij een mondeling akkoord hebben zomaar in zee gaan met een nieuwe koper? En mag dat ook op basis van die no risk clausule? Het huis staat al 1.5 jaar te koop en ons lijkt het sterk dat er nu ineens iemand komt die bijna de vraagprijs biedt, maar goed dit valt niet te bewijzen. Om over de verkoop makelaar nog maar te zwijgen want die is zo honds brutaal en opdringerig dat we het liefst geen zaken meer met hem zouden doen maar we willen graag dat huis. Wie staat er in zijn recht?
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: nvm no risk clausule

Bericht door Rense »

Als er nog niet getekend is dan is er nog geen overeenkomst. Je geeft aan dat de makelaar een gladde is. Daarom zou het zo maar eens een trucje kunnen zijn om jullie tot een hoger bod te verleiden. Kortom niet netjes van de makelaar.

Trap er niet in, sterker nog, als hij er op terugkomt kun je aangeven opnieuw te gaan onderhandelen en dus een lager bod uitbrengen. Dan heeft hij een probleem richting zijn verkoper.

Succes, en hopelijk komt het alsnog goed.
mimscki
Berichten: 1
Lid geworden op: di 19 apr, 2016 8:03 pm

Re: nvm no risk clausule

Bericht door mimscki »

Hi wendyvdp,
ik heb dezelfde ervaring gehad.
Huis stond ook al lang te koop - 2 of 3 jaar zelfs.
Mijn aankoopmakelaar "A" en de verkoopmakelaar "B" waren we akkoord over de prijs en we waren al bezig met het afronden van alle details,
maar toen besloot de eigenaresse het huis ineens niet meer te verkopen. (???)
Ik vind het een beetje verdacht want de afgesproken prijs was best laag (zeker in deze tijden) en als de eigenaresse het niet meer zou willen verkopen,
dan had ze dat ook al eerder kunnen laten weten.
Bovendien stond het huis niet op Funda dus valt het uit te sluiten dat een derde partij een hoger bod heeft gedaan.
Ook heb ik tijdens mijn gesprekken met de makelaar verschillende keren gemerkt dat zijn verhaal op meerdere punten niet klopte.

Voorlopig wil ik geen namen noemen, want ik weet het nog niet zeker. Maar ik weet wel hoe ik daarachter kan komen.
Als mijn vermoedens juist blijken te zijn, zal ik zeker alle namen en alle details zowel op deze site als op de rest van het internet delen.

Weet je of er een klachten formulier beschikbaar is bij de Vastgoedpro?

Mvg
Plaats reactie