bodemonderzoek, hoe gaat dat in zn werk?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Essie84
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 04 okt, 2015 6:52 pm

bodemonderzoek, hoe gaat dat in zn werk?

Bericht door Essie84 »

Hallo,
ik heb een huis op het oog, waar mogelijk verontreiniging in de grond kan zitten. Verkopend makelaar heeft dit netjes in de brochure staan met de brief vd gemeente.
Hoe gaat dat nu eigenlijk in zn werk?
we komen een bedrag overeen, en als voorwaarde dat ik bodemonderzoek laat doen wat ik betaal zonder verontreiniging in bepaalde categorie?
En bij verontreiniging; dat verkopende partij dit laat saneren en alle kosten(incl onderzoek) voor hen zijn?
Ik las op internet dat de aankoopprijs hierop aanpassen namelijk een valkuil kan zijn voor evt toekomstige verkoop? (uiteraard met oogpunt zelf te laten saneren)
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: bodemonderzoek, hoe gaat dat in zn werk?

Bericht door rambagts »

Ik zou hier direct vanaf zien en pas een bod doen zodra er zekerheid is dat de bodem niet verontreinigd is of na een noodzakelijke sanering. Dit soort risico's moeten voor rekening van de verkopers blijven en niet voor de kopers komen.

Als je opdracht geeft tot een bodemonderzoek zijn er grofweg 2 mogelijkheden:
1: rapport vermeldt dat er geen vervuiling is aangetroffen (met vaak de opmerking dat niet alles is onderzocht) of
2. rapport vermeldt dat er vervuiling aangetroffen en er wordt dan een vervolg onderzoek geadviseerd. Na een duur vervolg onderzoek is er dan weer een risico dat er nog meer vervolgonderzoek nodig is etc. etc.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: bodemonderzoek, hoe gaat dat in zn werk?

Bericht door M_1 »

Ik denk ook niet dat de verkopers akkoord zullen gaan met zo'n carte blanche voor de saneringskosten. Zal eerder zo zijn dat je een ontbindende voorwaarde kunt opnemen dat als de kosten hoger zijn dan een bepaald bedrag, je de koop mag ontbinden.
Essie84
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 04 okt, 2015 6:52 pm

Re: bodemonderzoek, hoe gaat dat in zn werk?

Bericht door Essie84 »

Bedankt voor de reactie's!
Ondertussen is de bodem onderzocht door de verkoper. Hier is geen gekke verontreiniging uit voort gekomen.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: bodemonderzoek, hoe gaat dat in zn werk?

Bericht door rambagts »

Ondertussen is de bodem onderzocht door de verkoper. Hier is geen gekke verontreiniging uit voort gekomen.
Dit ligt natuurlijk voor de hand als de slager zijn eigen vlees heeft gekeurd.
Essie84
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 04 okt, 2015 6:52 pm

Re: bodemonderzoek, hoe gaat dat in zn werk?

Bericht door Essie84 »

Als de oude melding uit het register gaat ben ik akkoord.
Plaats reactie