kosten makelaar globaal

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

annemarie2007
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 13 apr, 2015 1:31 pm

kosten makelaar globaal

Bericht door annemarie2007 »

hallo mensen. Als ik een appatement van waarde 175.00 wil verkopen hoeveel ben ik dan kwijt gemiddeld aan een makelaar?
En stel ik laat de verkoopmakelaar een nieuw huis zoeken, eengezinswoning, kan ik dan totaal voor alle diensten 1 courtage/bedrag afspreken?
hoe onderhandel je dat en wat moet ik aanhouden?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: kosten makelaar globaal

Bericht door rambagts »

Je moet rekening houden met een max. tarief van 1,75% + BTW is ca 2% voor de verkoop van je woning van de uiteindelijke verkoopprijs. Er zijn makelaars die minder rekenen als je aantal zaken zelf doet (bv bezichtigingen). Met wat googlen kun je dat zelf zien. Voor aankoopbegeleiding is het tarief een stuk lager.
Je kunt proberen te onderhandelen over een all in deal. Als je huis snel verkoopbaar is (als er dus veel vraag naar is) is het misschien wat gemakkelijker dan in het geval dat er veel identieke woningen te koop staan.

Nodig een paar makelaars uit voor een gesprek. Kijk op hun websites, google onder hun namen, kijk op funda naar hun presentaties en maak dan een keuze en laat je keuze niet afhangen van de makelaar die de hoogste opbrengst voorspiegelt.
Plaats reactie