Makelaarsland: vreemde gang van zaken?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Racoon1978
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 29 dec, 2014 1:59 pm

Makelaarsland: vreemde gang van zaken?

Bericht door Racoon1978 »

Wij hebben een woning bekeken waarbij de verkoper Makelaarsland als makelaar heeft. De eigenaar heeft zelf de bezichting gedaan, prima verder. De woning bevalt ons wel, en dus hebben we uiteindelijk een openingsbod gedaan. Dit dien je via Makelaarsland te doen, makelaar zou het dan met verkopen opnemen en hierop terugkomen.

De eigenaar heeft mij nu echter een email gestuurd met de uitnodiging nog eens langs te komen om het over het bod te hebben. Ik schat in dat hij wil onderhandelen.

Ik vind deze gang van zaken toch wel bijzonder, dan ga je rechtstreeks met de eigenaar onderhandelen. Wat vinden jullie hiervan? Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde dan van zo'n makelaar?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Makelaarsland: vreemde gang van zaken?

Bericht door rambagts »

Inderdaad. Een bijzondere zaak.
Ik leid uit je vraag af dat de makelaar je openingsbod heeft doorgegeven aan de eigenaar en ook je emailadres (al dan niet bewust of per ongeluk).
Dus vraag eigenaar waarom hij en niet de makelaar onderhandelt.

Soms schrikken verkopers van de hoogte van de courtage die makelaars voor het gehele traject in rekening brengen (tot ca 2% incl. BTW van de verkoopprijs) en proberen dan goedkopere makelaars te vinden die een klein deel van de werkzaamheden verrichten : bijvoorbeeld, waardebepaling, plaatsing op Funda en opstellen koopcontract en de onderhandelingen. Maar andere varianten zijn ook mogelijk.
Racoon1978
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 29 dec, 2014 1:59 pm

Re: Makelaarsland: vreemde gang van zaken?

Bericht door Racoon1978 »

Toch wel een bijzondere ervaring dat Makelaarsland. De verkoper wil zelf onderhandelen, fijn dat ze dat ook even met mij overleggen voordat de eigenaar contact met mij zoekt. Bij het tegenbod dat ik heb gedaan, wel via de site van makelaarsland, heb ik ook ontbindende voorwaarden opgenomen. Blijt dat ze de verkeerde datum voor oplevering aan de eigenaar hebben doorgegeven. Uiteindelijk is dit wel weer gecorrigeerd, maar toch komt het geheel mij wat knullig over.

Nu maar even kijken of het bod wordt geaccepteerd.
Plaats reactie