Mag je ten alle tijden je huis uit de verkoop halen?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Anouk123
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 7:36 pm

Mag je ten alle tijden je huis uit de verkoop halen?

Bericht door Anouk123 »

Ik ben het verkooptraject van m'n huis ingegaan, heb een bod gehad en ook een tegenbod gedaan.
Maar nu heb ik me bedacht, wil toch liever m'n huis voorlopig verhuren ipv verkopen.

Heeft de biedende partij nu rechten? Ik hoop dat ze weer met een bod komen dat ik nu kan afwijzen, maar ze kunnen mijn tegenbod accepteren.
Maar ik wil dus niet meer...

Iemand ervaring hiermee?
grt, Anouk
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Mag je ten alle tijden je huis uit de verkoop halen?

Bericht door rambagts »

Heeft de biedende partij nu rechten?
Nee. Zolang de koop niet schriftelijk is vastgelegd is er geen sprake van een overeenkomst. Je kunt de bieder dus bellen en uitleggen dat je van de verkoop afziet.

Sinds 1 september 2003 kan op grond van art. 7:2 BW de koop van een tot bewoning bestemde onroerende zaak of bestanddeel daarvan, door een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, slechts schriftelijk worden aangegaan (zie ook contract). Bij het bereiken van een mondelinge overeenstemming over een koop, kan daarom van een rechtsgeldige koopovereenkomst nog geen sprake zijn. De kopende partij heeft, nadat aan hem een afschrift van de koopakte ter hand is gesteld, nog drie dagen het recht de koopovereenkomst te ontbinden. Na het verloop van die periode is de koopovereenkomst bindend, behoudens indien zich omstandigheden voordoen waarmee in de overeenkomst rekening is gehouden: de zogenaamde ontbindende voorwaarden. Gebruikelijke ontbindende voorwaarden bij het kopen van een woning hebben betrekking op de woonvergunning en de financiering: als de koper die vergunning niet krijgt, of hij de hypothecaire lening niet rond kan krijgen, kan hij een beroep doen op die ontbindende voorwaarden, en daarmee de koop ontbinden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koopovereenkomst
Anouk123
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 7:36 pm

Re: Mag je ten alle tijden je huis uit de verkoop halen?

Bericht door Anouk123 »

Dankjewel voor de reactie!
Plaats reactie