Koopcontract met uitsluiten artikel 17 lid 1 wn 2 BW

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

reem
Berichten: 1
Lid geworden op: do 18 jun, 2015 11:28 am

Koopcontract met uitsluiten artikel 17 lid 1 wn 2 BW

Bericht door reem »

Ik Koop een huis welke thans verhuurd wordt in het kader van de leegstandswet.
Verkoper wil de volgende bepaling in het koopcontract:

Verkoper heeft de woning een tijd niet bewoond
Koper is genoegzaam bekend met het feit dat de verkoper het verkochte een tijd niet heeft bewoond heeft (woning was/is verhuurd) en redelijkerwijs niet op de hoogte is van bouwkundige gebreken en of andere gebreken/tekortkomingen. In afwijking van artikel 6.3 van deze koopakte en artikel 7:17 lid 1 en 2 BW komt het geheel of ten dele ontbreken van een of meer eigenschappen van de onroerende zaak voor normaal en bijzonder gebruik en het eventueel anderszins niet-beantwoorden van de zaak aan de overeenkomst voor rekening en risico van koper.

Artikel luidt:


Artikel 17
1
De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Wat betekent dit voor mij bij de oplevering van de woning als bijvoorbeeld de trapleuning ontbreekt, deurkrukken ontbreken of bijvoorbeeld het raam stuk is.
Terwijl ik bij bezichtiging heb vastgesteld dat deze gebreken er niet waren.

hartelijk dank
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Koopcontract met uitsluiten artikel 17 lid 1 wn 2 BW

Bericht door rambagts »

Dit soort beperkingen in het koopcontract is gebruikelijk in geval van verhuur. De verkoper kan dan immers niet weten of er zaken kapot zijn gegaan. De verkoper dekt zich hierbij ook in voor de onverhoopte situatie dat de huurders het huis slopen voor hun vertrek en voor de overdracht van de woning. Ik zou er in dit bijzondere geval op staan dat verkoper garandeert dat de woning in dezelfde staat zal worden opgeleverd als ten tijde van de bezichtiging en zorg dat je een bewijsstuk hebt van die goede staat (foto,s getuigen of iets dergelijks). Leg dit vast in contract.
Het is gebruikelijk om de gekochte woning nog even te inspecteren op de dag van transport (onderweg naar de notaris) . Je zou ook een bouwkundige keuring kunnen afspreken en de inspecteur vragen om een goed rapport rekening houdend met de aangegeven risico's. Als er later gedoe ontstaat heb je in ieder geval bewijsmateriaal als verkoper die garantie geeft.
Plaats reactie