huis kopen met huurders

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Jilla
Berichten: 22
Lid geworden op: do 28 mei, 2015 1:48 pm

huis kopen met huurders

Bericht door Jilla »

Dag iedereen,

Ik en mijn vriendin zijn van plan om een huis te kopen met huurders erin. Ik lees overal dat je hier erg mee op moet passen. Wachten tot de huidige huurders eruit zijn heeft geen zin want rond die tijd krijgen wij waarschijnlijk de hypotheek niet meer rond. Over de verkoopprijs hebben we overeenstemming met de verkoper. Mijn vraag is, waar moet ik qua contracten nu goed naar kijken. Wij willen natuurlijk niet een huis kopen waar vervolgens de huurders nog tijden in blijven zitten. Volgens de verkoop makelaar loopt het huurcontract tot 15 september 2015. Ik neem aan onder de leegstandswet. De verkoopmakelaar zei dat het heel simpel was. De huidige huurders moeten een ontruimingsverklaring tekenen waarin zei erkennen dat ze uiterlijk 15 september 2015 het pand verlaten. Wij zijn vanaf 1 augustus al eigenaar van het huis das de huurders betalen ons die anderhalve maand huur. Is dit wel zo simpel? Ik hoor graag van jullie

mvg

Sjaak ;)
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: huis kopen met huurders

Bericht door rambagts »

Beste Jilla
Dit is mogelijk niet zo simpel als de makelaar voorspiegelt. Ik zou kiezen voor een andere oplossing:
Transportdatum op 16 september. Op 15e september controleer je of het huis leeg staat en of er schade is. Als het huis dan nog bewoond is kun je de verkopers dag later in gebreke stellen (week uitstel) en de kosten van dit uitstel dan wel de 10% boete opeisen. Laat in ieder geval het koopcontact, voordat jullie tekenen nog door de notaris die het transport doet, lezen.
Als je transport eerder wil doen en er nog huurders in de woning zijn kun je problemen verwachten met de geldverstrekker (in hyp. acte zal namelijk staan dat jullie je woning niet mogen verhuren). Maak in ieder geval ook kennis met de huurders als jullie je plannen willen doorzetten. Dat zegt natuurlijk niet alles maar het kan helpen. Controleer ook of woning is verhuurd volgens de leegstandwet (makelaar moet daarvan bewijs kunnen overleggen en anders bezoek brengen aan gemeentehuis of vragen aan jullie notaris om dat na te gaan).
Succes met de koop.
Jilla
Berichten: 22
Lid geworden op: do 28 mei, 2015 1:48 pm

Re: huis kopen met huurders

Bericht door Jilla »

Als we de oplevering op 16 september plaats laten vinden dan krijgen we de hypotheek niet meer rond. Daarom willen we de oplevering juist voor 1 augustus.
Ik ben het volgende te weten gekomen. Huurcontract is onder leegstandswet, maar hier heeft verhuurder GEEN vergunning voor. Dus kan ik aannemen dat het een gewoon contract is met volle huurdersbescherming. Echter de huidige huurders zeggen mee te willen werken willen dus ook hun huurcontract opzeggen zodat ze er op de afgesproken tijd uitgaan (contract was voor bepaalde tijd). Dit loopt qua huurders gewoon los dan toch?

Punt 2: de bank. Kunnen wij aan geven dat de eerste anderhalve maand het huis verhuurd wordt ivm aflopend contract oude huurders? Of krijgen we dan geen hypotheek. Het is niet dat we geld willen verdienen met verhuren, we willen gewoon het huis hebben

gr
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: huis kopen met huurders

Bericht door rambagts »

Ik vind het een risicovolle onderneming en ik zou er zelf nooit aan beginnen.
Misschien dat er andere forumlezers reageren met andere meningen of nog beter: ervaringen met huurders die woning nog bewonen als hyp.in gaat.
Jilla
Berichten: 22
Lid geworden op: do 28 mei, 2015 1:48 pm

Re: huis kopen met huurders

Bericht door Jilla »

Ik zei ook altijd dat ik nooit zoiets zou doen.Maar wel willen wel kopen nu.

Eindstand:

Ik laat op dit moment een jurist naar de huurovereenkomst kijken.

Ik laat mijn financieel adviseur uitzoeken wat we het best wel of niet tegen de hypotheekverstrekker kunnen zeggen.

Met de info die ik hieruit verkrijg ga ik een beslissing maken.

Bedankt voor de hulp iig!
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: huis kopen met huurders

Bericht door HJV »

Jilla schreef: Ik laat op dit moment een jurist naar de huurovereenkomst kijken.
Jurist bekijkt de juridische casus en geeft u geen enkele garantie dat de huidige huurder het pand na aankoop zullen verlaten is deze niet het geval dan zal u moeten procuderen, dit brengt kosten met zich welke u worden toegerekend.
Jilla schreef: Huurcontract is onder leegstandswet, maar hier heeft verhuurder GEEN vergunning voor. Dus kan ik aannemen dat het een gewoon contract is met volle huurdersbescherming.
Immers zonder de 'bescherming' van de leegstandwetvergunning wordt het huurcontract een 'gewoon' huurcontract en krijgt de huurder huurbescherming. Bij verkoop van het huis kan de huurder dan weigeren mee te werken aan het ontruimen van het pand.

Hoe luidt het huurcontract is er nu wel een contract onder de wet leegstand of door de eigenaar zelf opgesteld contract?
U dient deze grondig te onderzoeken en wel op het volgende;

Sinds 1 juli 2013 zijn de regels aangepast en krijg je meteen een vergunning voor vijf jaar. Deze vergunning eindigt automatisch na 5 jaar. Om misstanden te voorkomen moet de verhuurder dit schriftelijk laten weten aan de huurder. Doe dit drie maanden v├│├│r het aflopen van het huurcontract.

Die 3 maanden zullen gelden vanaf datum verkoper en koper schriftelijk op een datum zijn vastgesteld en de huidige huurders daarvan via een aangetekende brief in kennis zijn gesteld.

Het juiste antwoord de te volgen route is;
door rambagts ┬╗ ma 08 jun, 2015 11:50 am
DJH77
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 25 jan, 2015 12:30 pm

Re: huis kopen met huurders

Bericht door DJH77 »

Jilla schreef:Echter de huidige huurders zeggen mee te willen werken willen dus ook hun huurcontract opzeggen zodat ze er op de afgesproken tijd uitgaan (contract was voor bepaalde tijd). Dit loopt qua huurders gewoon los dan toch?
gr
Het lijkt er erg op dat het contract niet voldoet aan de leegstandswet. Er is immers geen vergunning. Ik zou met de verkoper afspreken dat hij met de huurders afspreekt dat zij voor oplevering de huurovereenkomst beëindigen.

Wat is trouwens de reden dat jullie de hypotheek niet rond krijgen per 16-09? Er wordt toch gekeken naar de situatie tijdens het offerte traject?
Jilla
Berichten: 22
Lid geworden op: do 28 mei, 2015 1:48 pm

Re: huis kopen met huurders

Bericht door Jilla »

DJH77 schreef:
Jilla schreef:Echter de huidige huurders zeggen mee te willen werken willen dus ook hun huurcontract opzeggen zodat ze er op de afgesproken tijd uitgaan (contract was voor bepaalde tijd). Dit loopt qua huurders gewoon los dan toch?
gr
Het lijkt er erg op dat het contract niet voldoet aan de leegstandswet. Er is immers geen vergunning. Ik zou met de verkoper afspreken dat hij met de huurders afspreekt dat zij voor oplevering de huurovereenkomst beëindigen.


De opzegtermijn van de huurders is naar mijn weten 1 maand. Wij willen er in over 3 maanden. De huidige huurders kunnen neem ik aan ook opzeggen en daarbij vermelden dat ze half september vertrekken?

gr
Jilla
Berichten: 22
Lid geworden op: do 28 mei, 2015 1:48 pm

Re: huis kopen met huurders

Bericht door Jilla »

Beste HJV,

Als we het doen zoals jij zegt dan wordt de hypotheek pas ook rond die tijd rondgemaakt?
Dat lukt ons niet want dan krijgen we hoogstwaarschijnlijk geen hypotheek meer bij de bank.
Daarom willen we juist oplevering van 1 aug.
Of kan er een constructie gemaakt worden waarin de hypotheek voor 1 augustus gemaakt word en de oplevering half september?
Neem aan van niet...
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: huis kopen met huurders

Bericht door M_1 »

Is er een goede reden waarom de huurders niet voor 1 augustus zouden kunnen verhuizen in plaats van half september? Anders lijkt het mij het eenvoudigste als dat wordt afgesproken.
Jilla
Berichten: 22
Lid geworden op: do 28 mei, 2015 1:48 pm

Re: huis kopen met huurders

Bericht door Jilla »

De huurders willen vervangende woonruimte.
Ze hebben tot half september een contract, ze willen van hun recht gebruik maken.
Dus of vervangende woonruimte nu (wat door makelaar) moeilijk te regelen is.
Of ze blijven zitten.
Dus er kunnen geen afspraken met hun gemaakt worden
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: huis kopen met huurders

Bericht door HJV »

De huurders zijn beter over hun rechten geïnformeerd dan de verkoper/koper.

Het belangrijkste kenmerk van een huurovereenkomst voor bepaalde tijd is dat deze niet eindigt na afloop van deze bepaalde tijd.

Een huurovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt niet automatisch als de periode verstreken is waarvoor de huurovereenkomst is aangegaan. De huurder geniet namelijk huurbescherming. Indien de verhuurder de huurovereenkomst voor bepaalde tijd wil beëindigen, dan dient hij deze op te zeggen.

Indien de huurder niet akkoord gaat met opzegging, dan blijft de huurovereenkomst in stand. Slechts met toestemming van de rechter kan de huurovereenkomst dan ontbonden worden. Een rechter zal doorgaans tot ontbinding overgaan indien er sprake is van een wettelijke opzeggingsgrond.

Huurders zullen tot het uiterste gaan om te blijven bewonen/huren
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: huis kopen met huurders

Bericht door Cnorretje »

Blijft voor mij een vraag waarom je de hypotheek voor 1 augustus wel rond krijgt maar daarna niet meer. :?:
Jilla
Berichten: 22
Lid geworden op: do 28 mei, 2015 1:48 pm

Re: huis kopen met huurders

Bericht door Jilla »

aflopend arbeidscontract
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: huis kopen met huurders

Bericht door rambagts »

Heeft je werkgever de intentieverklaring dan al ondertekend en verstrekt?

(google onder - hypotheek intentieverklaring-)
Plaats reactie