Vragen verkoop van woning

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

quarter
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 29 mei, 2015 5:02 pm

Vragen verkoop van woning

Bericht door quarter »

Ik sta momenteel op het punt om mijn woning te verkopen. De koopovereenkomst is bij de makelaar al ondertekend.

Is het vreemd om het taxatierapport op te vragen die de koper heeft laten opstellen? Volgens mijn makelaar was dit een vreemde vraag en hij wilt het taxatierapport niet toezenden.

Toen ik de woning kocht zou het zijn hersteld van betonrot. Later tijdens eens inspectie is gebleken dat er nooit herstel heeft plaats gevonden. Ondertussen ben ik met een advocaat bezig om de vorige bewoners aansprakelijk te stellen. Daarom wou ik in de koopovereenkomst laten beschrijven dat wanneer het nodig zou zijn er eventueel foto's gemaakt kunnen worden voor de lopende zaak.

De makelaar wou dit niet in het koopovereenkomst zetten maar op een los papiertje wat alleen ik en de koper zouden krijgen.

Ik heb er allemaal geen verstand van maar het lijkt mij niet zo professioneel?

Mvg,

Maarten
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Vragen verkoop van woning

Bericht door rambagts »

Makelaar heeft het bij het juiste eind.

Het is niet gebruikelijk om taxatierapport dat de koper op zijn kosten heeft laten opmaken te delen (voor niets?) met de verkoper.
Het is ook niet gebruikelijk om in koopcontract te regelen dat je na datum transport nog toegang wenst te krijgen tot de woning. Dat kan natuurlijk wel in afzonderlijk schrijven. Je kunt natuurlijk ook zelf opdracht geven tot een nieuwe taxatie maar de vraag is of daar betonrot in vermeld zal staan. Je kunt beter iemand in de hand nemen (bouwkundige) om naar betonrot te kijken.

Je doet er verstandig aan om zoveel mogelijk bewijsmateriaal zelf nog te regelen voor dat je uit de woning vertrekt. Dan heb je de kopers niet meer nodig.
Laatst gewijzigd door rambagts op vr 29 mei, 2015 9:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
quarter
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 29 mei, 2015 5:02 pm

Re: Vragen verkoop van woning

Bericht door quarter »

Bedankt voor uw duidelijke en uitgebreide reactie!
Mvg,

Maarten
Plaats reactie