de juiste makelaar kiezen

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

annemarie2007
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 13 apr, 2015 1:31 pm

de juiste makelaar kiezen

Bericht door annemarie2007 »

wij willen ons huis verkopen.
Hoe kies ik de juiste makelaar? 1 in de buurt, bekendste, 1 die veel huizen verkoopt?
En waar moet je opletten bij het kiezen? ik zag dat de een een hogere courtage rekent dan de ander en dat de een taxatie gratis doet / foto's gratis of niet, etc.

Wij willen ons huis verkopen en een nieuwe kopen maar kies je dan 1 makelaar? Betaal je die voor verkoop en koop een vergoeding.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: de juiste makelaar kiezen

Bericht door rambagts »

Een juiste makelaar kiezen is niet altijd gemakkelijk. Je kunt rond vragen bij familie en bekenden. Kijk op funda naar hun presentaties. Kies een makelaar die goed bekend staat in je plaats. Google op zijn/haar naam en dan maar hopen dat je geen negatieve dingen tegen komt. Maak goede fin. afspraken vooraf. Sommige makelaars rekenen een laag basis tarief met extra's en die kunnen na verloop van (lange) tijd wel eens duurder uitpakken dan een makelaar die een all-in tarief berekent. Die informatie vind je vaak op de websites van de makelaars of vraag er naar. Het is gebruikelijk om een makelaar in de hand te nemen bij de verkoop van de woning. De koper betaalt dan niets. Dus nodig 1 of 2 makelaars bij je thuis uit en laat je vrijblijvend voorlichten en ga met degene in zee waar je een goed gevoel bij hebt en laat je goede gevoel niet alleen afhangen van de makelaar die de hoogste opbrengst verwacht.

Een huis kopen kun je zonder een eigen makelaar te nemen. Sommige kopers laten zich begeleiden door een makelaar (zg aankoopbegeleiding waarbij courtage stuk lager is dan bij verkoop van een huis). Je zou de makelaars kunnen vragen wat ze hiervoor rekenen. Misschien kun je een goede deal maken als je daarvan gebruik wil maken.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: de juiste makelaar kiezen

Bericht door Cnorretje »

Persoonlijk heb ik bij de verkoop van mijn vorige woning een courtage prikkel ingebouwd. Afspaak was dat de makelaar bij een opbrengst tot bedrag x een percentage van 1,25% zou krijgen en daarboven van 1,75%.
melijn18
Berichten: 1
Lid geworden op: za 30 mei, 2015 1:08 pm

Re: de juiste makelaar kiezen

Bericht door melijn18 »

Het is zeker lastig om een goede makelaar te vinden. Zoek eerst in je eigen netwerk. Zelf heb ik recent een woning gekocht middels een aankoopmakelaar. Daar maakte ik ook gebruik van een courtage. Dat zorgt toch voor een extra prikkel bij makelaar.
Plaats reactie