Huis kopen met voorbehoud definitief doorgaan verkoop huis

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

kassiopi
Berichten: 1
Lid geworden op: di 17 mar, 2015 8:56 pm

Huis kopen met voorbehoud definitief doorgaan verkoop huis

Bericht door kassiopi »

Ik heb een vraag, maar kan nergens duidelijk een antwoord vinden. Hopelijk kan iemand me hier helpen.
We hebben ons huidige huis verkocht alleen heeft de koper van ons huis nog een voorbehoud om de financiering rond te krijgen. Nu hebben we een andere woning gezien waarop we graag een bod zouden willen uit brengen. Alleen wil ik geen dubbele lasten wanneer onze koper het contract ontbindt, die kans is klein. Is het voldoende om een bod uit te brengen onder voorbehoud van financiering, valt het niet doorgaan van de verkoop daar ook onder of moet ik er ook in op nemen dat de verkoop van ons huis definitief moet doorgaan?
HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

Re: Huis kopen met voorbehoud definitief doorgaan verkoop hu

Bericht door HuisKopen2013 »

zolang je geen handtekening gezet hebt zit je nergens aan vast. Hier zijn rechtzaken over geweest.
Je kan dus gewoon een bod uitbrengen. (gaat dus ook op voor de koper van jouw woning)
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Huis kopen met voorbehoud definitief doorgaan verkoop hu

Bericht door webka »

Ik neem aan dat we het hier hebben over een koopcontract met handtekening.
Dus de situatie dat het bod wordt geaccepteerd en e├®n en ander wordt geformaliseerd.
Van belang dus om een dergelijk voorbehoud op te nemen in de overeenkomst.
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Huis kopen met voorbehoud definitief doorgaan verkoop hu

Bericht door exroosje »

Als je alleen een financieringsvoorbehoud maakt en je kunt de lasten van beide woningen dragen, dan kun je er niet onderuit als de verkoop van je huidige woning niet doorgaat. Doordat de rente nu laag is is het hebben van 2 woningen relatief goedkoop - op een overbruggingslening los je niet af en de rente mag je wel aftrekken.

Als is het wel zo dat meestal een financieringsvoorbehoud neerkomt op het tonen van enkele weigeringen van hypotheek verstrekkers - een goede adviseur kent wel manieren om de bank je te laten weigeren. bv door de verkoopwaarde van je huidige huis laag in te schatten zodat je een grote overbruggingslening nodig hebt.

Als ik de verkoper was zou ik overigens niet blij zijn met zo'n voorbehoud afhankelijk van weer een ander voorbehoud. Ofwel als er een andere koper is eerst met die proberen een overeenkomst te sluiten. Hoe minder voorbehouden je maakt hoe sterker je bod (en dus hoe lager je kunt bieden).
Plaats reactie