Spoedvraagje: hoe vraag stellen aan makelaar?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Ariana12
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 27 feb, 2015 9:07 pm

Spoedvraagje: hoe vraag stellen aan makelaar?

Bericht door Ariana12 »

Beste forummers,

Ik heb een spoedvraagje;

Morgenochtend heb ik een bezichtiging van een woning waar ik mijn oog op heb laten vallen.
Het huis staat al ruim een half jaar te koop en heeft recent een prijsverlaging gedaan.
Nu ga ik voornamelijk kijken om te 'voelen' of het huis een thuis zou kunnen worden.
Wel wil ik tijdens de bezichtiging alvast wat informatie inwinnen bij de makelaar.
Specifiek over of er al meer bezichtigingen zijn geweest en of er veel of weinig onderhandelingsruimte is in de vraagprijs.

Ik snap dat dat er uiteindelijk nooit toe doet, want als het huis goed voelt en bij een eventuele tweede bezichtiging (al dan niet met een bouwkundige) ook het huis technisch en bouwkundig in goede staat is, de prijs wordt bepaald door wat ik kwijt wil zijn en wat de verkoper voor het huis wil ontvangen.

Toch zou ik het fijn vinden om deze informatie te krijgen. Heeft iemand suggesties hoe ik dit zou kunnen vragen? Gewoon direct vind ik zelf heel erg moeilijk... Voor een ander zou ik het geen probleem vinden, maar voor mijzelf vind ik het toch spannend. Vooral omdat ik geen pokerface heb en ik me makkelijk in mijn kaarten laat kijken....
Zijn er mooie makkelijke vragen te formuleren die ik ook over mijn lippen zou kunnen krijgen?

Ik hoor graag jullie suggesties! En als jullie deze vragen zelf ook al eens hebben gesteld, ben ik benieuwd hoe jullie dat hebben gedaan.

NB spoedvraagje omdat ik morgenochtend de bezichtiging al heb...

Groeten,
Ariana
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Spoedvraagje: hoe vraag stellen aan makelaar?

Bericht door rambagts »

Specifiek over of er al meer bezichtigingen zijn geweest en of er veel of weinig onderhandelingsruimte is in de vraagprijs.
Het antwoord van de makelaar kun je zelf wel raden.

Kijk goed rond. Let op mogelijke vochtplekken, trek wc's door, kijk of waterafvoeren bad, douche, keuken e.d. goed werken. Uitzicht voor en achter? ouderdom sanitair, cv-ketel en elektra? Kijk in meterkast, hoeveel groepen? staat van het sanitair, tuin, dak, fundering (als huis oud is) en vraag hem hemd van het lijf. Als er hoge opknapkosten worden verwacht kun je daarmee rekening houden met je openingsbod.
Kijk ook op www.kadaster.nl of er recentelijk identieke woningen zijn verkocht en tegen welke prijs (dan heb je wat vergelijkingsmateriaal voor dat je de openingsbod bepaalt).
Vraag WOZ-waarde. Waarom wordt de woning verkocht? Staat woning leeg? Zo ja dan hebben de vorige bewoners wellicht dubbele woonlasten en willen ze er snel van af.

Als je geen idee hebt wat je moet bieden, neem dan een (aankoop)makelaar in de hand. Neem die dan mee bij een 2e bezichtiging. Een professional kan vaak scherper onderhandelen . Als je van plan bent een makelaar in de hand te nemen ga dan niet eerst zelf bieden.
Succes.
Ariana12
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 27 feb, 2015 9:07 pm

Re: Spoedvraagje: hoe vraag stellen aan makelaar?

Bericht door Ariana12 »

rambagts schreef:
Specifiek over of er al meer bezichtigingen zijn geweest en of er veel of weinig onderhandelingsruimte is in de vraagprijs.
Het antwoord van de makelaar kun je zelf wel raden.

Kijk goed rond. Let op mogelijke vochtplekken, trek wc's door, kijk of waterafvoeren bad, douche, keuken e.d. goed werken. Uitzicht voor en achter? ouderdom sanitair, cv-ketel en elektra? Kijk in meterkast, hoeveel groepen? staat van het sanitair, tuin, dak, fundering (als huis oud is) en vraag hem hemd van het lijf. Als er hoge opknapkosten worden verwacht kun je daarmee rekening houden met je openingsbod.
Kijk ook op http://www.kadaster.nl of er recentelijk identieke woningen zijn verkocht en tegen welke prijs (dan heb je wat vergelijkingsmateriaal voor dat je de openingsbod bepaalt).
Vraag WOZ-waarde. Waarom wordt de woning verkocht? Staat woning leeg? Zo ja dan hebben de vorige bewoners wellicht dubbele woonlasten en willen ze er snel van af.

Als je geen idee hebt wat je moet bieden, neem dan een (aankoop)makelaar in de hand. Neem die dan mee bij een 2e bezichtiging. Een professional kan vaak scherper onderhandelen . Als je van plan bent een makelaar in de hand te nemen ga dan niet eerst zelf bieden.
Succes.
Bedankt voor je snelle reactie!
Ik zal de onderhandelingsruimte wel gaan onderzoeken bij het eventuele onderhandelen.
Nu eerst maar richten op het huis zelf.
HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

Re: Spoedvraagje: hoe vraag stellen aan makelaar?

Bericht door HuisKopen2013 »

Over geld hebben heeft tijdens een bezichtiging niet zo veel zin. Je kan natuurlijk wel naar de situatie van de verkoper vragen.
Uit de soort gegevens kan je dan misschien herleiden hoe graag de verkoper weg wil.
Daarbij natuurlijk slim verkopen van andere woningen in de buurt op te vragen bij het kadaster. Bij "Miljoenhuizen" de woning opzoeken hoe lang ie "echt" te koop is (vertrouw vooral Funda niet hiermee). Ook kan je opvragen wat de koper ervoor gegeven heeft.

Deze info mix je tot een bedrag. Als je scherp wilt inkopen is het vaak lange adem hebben (hard to get). Maargoed, altijd de kans dat iemand anders je dan voor is.
Blijft natuurlijk: "wat de gek ervoor geeft" :roll:

ps: ALTIJD minimaal 2 keer kijken. Je ziet dan weer hele andere dingen. Daarbij is de eerste bezichtiging vaak vrij kort.
Plaats reactie