wel of geen voorlopig koop contract

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

chelseaenamigo
Berichten: 33
Lid geworden op: di 10 feb, 2015 12:20 am

wel of geen voorlopig koop contract

Bericht door chelseaenamigo »

Wij hebben een bod gedaan op een woning die bijna op de veiling site stond.. nu dus nog niet... We hebben een laag bod gedaan... het bod ligt nu bij de bank deze zouden moeten goed keuren blijkbaar...? Is dit altijd zo?
Dit kon wel 1 week duren... nu willen wij erg graag dat huis hebben... is het verstandig om vast een koopcontract te tekenen? Huidige eigenaar wilde dit ook wel doen... zodat wij wel de zekerheid hebben dat het huis niet op de veiling gaat komen..
Zo ja welke voorwaarden zou ik hier dan zeker in moeten laten zetten?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: wel of geen voorlopig koop contract

Bericht door rambagts »

Als verkopers toestemming nodig hebben van de bank zal er een restschuld op zitten. Dus verkopers zullen dan wel een ontbindende voorwaarde opnemen dat toestemming van bank (en NHG?) nodig is.
Als koper kun je dus de gebruikelijke voorwaarden opnemen w.o. mogelijkheid tot ontbinding als je voor een bepaalde datum de financiering niet verkrijgt.
chelseaenamigo
Berichten: 33
Lid geworden op: di 10 feb, 2015 12:20 am

Re: wel of geen voorlopig koop contract

Bericht door chelseaenamigo »

De bank wil nu dat eigenaar het huis weer gaat taxeren.. Dit is 1 jaar geleden ook al gebeurd.. kan ik hieruit wel halen dat de bank intresse heeft in ons bod?
chelseaenamigo
Berichten: 33
Lid geworden op: di 10 feb, 2015 12:20 am

Re: wel of geen voorlopig koop contract

Bericht door chelseaenamigo »

Waarom zou de bank weer een taxatie willen? eigenaar kan deze niet betalen en dit verlangd de bank wel van haar... Wij willen het wel betalen alleen als de bank acoord gaat met ons bod
Ottie
Berichten: 1
Lid geworden op: do 12 feb, 2015 6:55 pm

Re: wel of geen voorlopig koop contract

Bericht door Ottie »

De bank wil de woning laten taxeren omdat het taxatierapport niet ouder dan 6 maanden mag zijn. Kan de verkoper dit niet betalen dan betaald de bank dit vaak namens de verkoper en wordt dit bij de schuld van de verkoper opgeteld.
chelseaenamigo
Berichten: 33
Lid geworden op: di 10 feb, 2015 12:20 am

Re: wel of geen voorlopig koop contract

Bericht door chelseaenamigo »

Oke dus heeft niks te maken met ons bod? Kan dan ook voor de veiling zijn?
chelseaenamigo
Berichten: 33
Lid geworden op: di 10 feb, 2015 12:20 am

Re: wel of geen voorlopig koop contract

Bericht door chelseaenamigo »

Huis stond te koop voor 175.000 werd niet verkocht omdat eigen aar ook niet wilde mee werken.. nu wil ze dat bij ons wel want ze gaat in de schuldsanering. Wij hebben een bod gedaan van 153.000 inclusief alle kosten... Dit ligt dus nu bij de bank.. als ze niet acoord gaan zal het huis in 3 weken in de veiling gaan... is het bod reëel? Of is het slim om te verhogen?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: wel of geen voorlopig koop contract

Bericht door rambagts »

is het bod reëel? Of is het slim om te verhogen?
Als vraagprijs 173.000 was zal de bank er wel van uit gaan dat huis op veiling minder opbrengt. Hoe veel minder? Dat is lastig te bepalen. Factoren zijn:
staat huis leeg of is het bewoond?
Verlaten de bewoners zelf het huis of moeten ze er door de deurwaarder (met hulp van politie, als die tijd heeft) uit worden gezet?.
Soms slopen de bewoners uit frustratie het hele huis. Ik heb gehoord van gevallen dat bewoners alle stopcontacten, radiatoren en cv ketel hadden meegenomen.
Staan er veel identieke woningen te koop in die straat of wijk?

In het ergste geval zal woning niet veel meer opbrengen dan 60% van de marktwaarde.
In het meest gunstige geval (huis leeg, niets gesloopt en in goede staat) dan zullen handelaren een handelsmarge aan willen houden van, ik schat ca 5000 tot 10.000 euro. Als huis een marktwaarde heeft van 165.000 zullen handelaren misschien nog iets boven de 155.000 bieden of daarop afmijnen.
chelseaenamigo
Berichten: 33
Lid geworden op: di 10 feb, 2015 12:20 am

Re: wel of geen voorlopig koop contract

Bericht door chelseaenamigo »

Oke bedankt... huis staat niet leeg... mw werkt de bank heel.erg tegen en wil nergens aan mee werken.. Wil wel mee werken aan de verkoop aan ons..
huis heeft een Electro probleem waardoor een deel van de vloer eruit zal moeten..
Waarschijnlijk zal mw andere het huis niet laten bezichtigen.
Mw heeft het huis destijds gekocht voor 240 k
zullen wij ons bod verhogen? Of zoiezo eerst een reactie van de bank afwachten?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: wel of geen voorlopig koop contract

Bericht door rambagts »

Ik neem aan dat bank jouw bod wil vergelijken met waarde in nieuw opgevraagd taxatierapport. Ik zou nu even niets doen. Als bank niet akkoord gaat zou je je bod nog wat kunnen verhogen en dan verder zien.
chelseaenamigo
Berichten: 33
Lid geworden op: di 10 feb, 2015 12:20 am

Re: wel of geen voorlopig koop contract

Bericht door chelseaenamigo »

Waar kijkt de bank naar alvorens een acoord te geven op een bod bij gedwongen verkoop? Wat speelt er dan mee...?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: wel of geen voorlopig koop contract

Bericht door rambagts »

Neem aan dat de bank op basis van het nieuwe taxatierapport een bodemprijs wil vaststellen dat het huis minimaal moet opbrengen. Als je bod daarboven zit maak je dus een kans.
chelseaenamigo
Berichten: 33
Lid geworden op: di 10 feb, 2015 12:20 am

Re: wel of geen voorlopig koop contract

Bericht door chelseaenamigo »

Nog steeds niet van de bank gehoord... is nu 1 week geleden Dat we het bod hebben gedaan... hoelang kan of mag een bank hierover doen?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: wel of geen voorlopig koop contract

Bericht door rambagts »

Volgens mij zijn daar geen regels voor. Als je gaat bellen kan de bank wel eens denken dat je wel heel erg geïnteresseerd bent en je overhalen tot een hoger bod. Ik zou nu nog even niets doen en nog even wachten. Maar als je vreest dat een ander wel eens een hoger bod kan hebben gedaan, tja.....
chelseaenamigo
Berichten: 33
Lid geworden op: di 10 feb, 2015 12:20 am

Re: wel of geen voorlopig koop contract

Bericht door chelseaenamigo »

Bank heeft opdracht aan taxateur gegeven Om het huis te taxeren. en dan alleen van de buitenkant. Is dit voordelig voor ons? Wij willen natuurlijk een zo.laag mogelijke taxatie.
Plaats reactie