Wat bedoelt een makelaar met een 'netjes' bod?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

ladylike
Berichten: 2
Lid geworden op: di 30 dec, 2014 9:59 pm

Wat bedoelt een makelaar met een 'netjes' bod?

Bericht door ladylike »

Hallo,

Wij hebben een mooie woning op het oog die we graag hebben. De animo voor de woning is echter groot. Binnen een week al een aantal bezichtigingen en een bod. Nu willen mijn man en ik ook een bod gaan doen. De onderhandelingen met de andere bieder zijn nog niet gestart volgens de makelaar, en het bod wat zij hebben gedaan is volgens hem 'netjes'. De vraagprijs is 329.000. Mochten we een kans willen maken, moeten we natuurlijk een hoger bod doen dan is gedaan. De woning is volgens Calcasa 290.000 waard met als bovengrens 325.000. We willen dus niet teveel betalen, maar we willen de woning erg graag. Een dilemma dus.

Heeft iemand een idee wat een 'netjes' bod is (dus welk bod er al ligt) en waar wij aan moeten denken?

Misschien dat niemand hier wat van kan zeggen, maar het laat ons niet los. We vinden het zo moeilijk!
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Wat bedoelt een makelaar met een 'netjes' bod?

Bericht door rambagts »

Als de makelaar rept over een ÔÇ£netÔÇØ bod dat een andere kijker heeft uitgebracht, mag je verwachten dat hij dat bod dan doorgeeft aan de verkoper en dat dan de onderhandelingen zijn begonnen en dan zou de makelaar geen andere kijkers behoren uit te nodigen tot het doen van een nog ÔÇ£netterÔÇØ bod.

Mogelijk bluft de makelaar.
De animo voor de woning is echter groot. Binnen een week al een aantal bezichtigingen en een bod
Ik neem aan dat de woning dus nog maar een week te koop staat.

Ik zou het volgende doen:
Kijk op http://www.kadaster.nl om te zien of er recentelijk nog woningen zijn verkocht en zo ja tegen welke prijs. Dan heb je een indicatie maar dit werkt alleen als het allemaal dezelfde woningen zijn en in zelfde staat.

Ik adviseer jullie een aankoopmakelaar in de hand te nemen of doe bod van bijvoorbeeld 289.000. Omhoog kan altijd nog. Als je laag biedt probeer dit dan wel met argumenten te onderbouwen (bv staat sanitair, keuken, verfwerk, uitzicht voor of achter e.d.).

Succes
ladylike
Berichten: 2
Lid geworden op: di 30 dec, 2014 9:59 pm

Re: Wat bedoelt een makelaar met een 'netjes' bod?

Bericht door ladylike »

Bedankt voor je reactie!

De makelaar heeft ons inmiddels gezegd dat de andere partij in onderhandeling is en dat zij hun bod hebben verhoogd. Hij zei dat wij wel een bod konden doen en dat de verkoper dan ook met ons in onderhandeling kon gaan. Wij hebben daarop een bod gedaan. Hij gaf aan dat dit lager is dan het bod van de andere partij, maar dat hij het zou doorgeven aan de verkopers. Daarna informeerde hij wel nog maar onze flexibiliteit mbt wanneer wij in de woning zouden willen.

Het lijkt er dus op dat we mis gaan grijpen. We gaan einde van de week nog wel een hoger bod doen, zodat we wel alles uit de kast hebben getrokken. Jammer dat we dus net te laat zijn geweest. Maar wie weet is er nog een zeer kleine kans dat wij toch in overweging worden genomen als ons tweede bod goed genoeg is.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Wat bedoelt een makelaar met een 'netjes' bod?

Bericht door rambagts »

Het kan nog alle kanten op. Verkopers zullen, zeker als er meer gegadigden zijn, ook kijken naar andere voorwaarden. Stel dat andere partij of jullie als belangrijkste voorwaarde stellen dat eerst de huidige woning nog moet worden verkocht (hetgeen maanden of soms jaren kan gaan duren) kunnen verkopers nog wel eens een wat lagere prijs accepteren van een koper die de woning snel wil betrekken (vandaar de vraag van de makelaar naar jullie flexibiliteit).
Het gebeurt soms ook dat kopers de financiering niet tijdig kunnen regelen en dat makelaars weer contact zoeken met eerdere gegadigden.
Plaats reactie