3e partij bij onderhandeling

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Ceres
Berichten: 2
Lid geworden op: do 06 nov, 2014 11:56 am

3e partij bij onderhandeling

Bericht door Ceres »

Beste forumleden,

Ik hoop dat u mij kunt helpen met de volgende vraag:

Wij hebben een openingsbod uitgebracht op een woning. De dag erna, nog voordat de verkopers een tegenbod hadden gedaan is er volgens de makelaar door anderen ook een openingsbod uitgebracht.
Na overleg met hun makelaar hebben de verkopers ervoor gekozen om met ons in onderhandeling te gaan en hebben zij een tegenbod gedaan.
Wij zijn nu dus in onderhandeling.

Ik vraag me alleen af wat onze positie is in deze onderhandelingen. Het kan natuurlijk zo zijn dat er helemaal geen ander openingsbod is gedaan, maar stel dat dit wel zo is, wat gebeurt er dan als verkopers en wij tot een mondelinge koopovereenkomst komen? Mogen zij dan nog aan de andere partij om een eindbod vragen waardoor wij alsnog in ├®├®n klap buiten spel staan, of is het zo dat als wij een mondelinge koopovereenkomst hebben gesloten zij niet meer alsnog een eindbod mogen vragen van een derde partij?

Met vriendelijke groet,
Ceres
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: 3e partij bij onderhandeling

Bericht door rambagts »

Zo lang de koop niet schriftelijk is vastgelegd kunnen kopers en verkopers er nog onder uit.
zie ook:
http://www.nvm.nl/nl-nl/columns/ilse_va ... n_ast.aspx

Schriftelijkheidsvereiste bij aankoop woning

Contracten kunnen in beginsel vormvrij tot stand komen. Ook mondelinge afspraken zijn dus in principe rechtsgeldig. De wetgever heeft echter bepaald dat voor particulieren (die niet bedrijfsmatig handelen) bij aankoop van een woning een schriftelijkheidsvereiste geldt en dat na het ondertekenen van de koopovereenkomst en het ter hand stellen van de koopovereenkomst voor de koper een bedenktijd van drie dagen geldt.
enz.
Ceres
Berichten: 2
Lid geworden op: do 06 nov, 2014 11:56 am

Re: 3e partij bij onderhandeling

Bericht door Ceres »

Dank voor je reactie, rambagts! Als ik het goed begrijp mogen de verkopers dus ook nadat we een mondelinge overeenkomst hebben gesloten toch nog met een andere partij verder? Jammer... dat maakt onze positie wel onzeker dus laten dan moeten we rekening houden met het idee dat het alsnog verkocht kan worden aan een ander, ondanks de goed verlopen onderhandelingen. Snel de koopovereenkomst tekenen is hier dus wel aan de orde, begrijp ik.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: 3e partij bij onderhandeling

Bericht door rambagts »

Idd. snel tekenen als er een deal is.
Als makelaar na telefonisch akkoord toch onverhoopt met een ander in zee gaat zou je eens kunnen bellen met de branche organistaie waarbij hij is aangesloten en daar een klacht kunnen indienen. Een bekende organisatie is NVM maar mogelijk zijn er ook andere.
Plaats reactie