huis naar de veiling nadelig voor verkoper?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

bembi
Berichten: 12
Lid geworden op: di 05 aug, 2014 1:22 pm

huis naar de veiling nadelig voor verkoper?

Bericht door bembi »

Ik heb een huis op het oog waarvan de makelaar liet weten dat als het huis in januari nog niet verkocht is deze op de veiling gaat. Ik vroeg me hierdoor af of het veel voordeliger voor de verkopers is om het huis gewoon te verkopen? Dan weet ik of ik daarmn voordeel mee kan doen in het uitbrengen van een bod.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: huis naar de veiling nadelig voor verkoper?

Bericht door rambagts »

Je kunt een laag bod doen ervan uitgaande dat veilingprijs lager zal zijn.

Je kunt ook naar de veiling gaan en bieden en/of afmijnen.

https://www.eigenhuis.nl/kopen/woning-v ... veilingen/

De procedures omtrent opbod en afslag zijn te vinden op de websites veilingbiljet.nl en veilingnotaris.nl. Wanneer u ÔÇÿmijnÔÇÖ roept in de veilingzaal, bent u koper van de geveilde woning. Dan moet u zich naar de veilende notaris begeven en uw geldige legitimatiebewijs en gegoedheidsverklaring tonen. Een gegoedheidsverklaring is een verklaring waarin uw bank aangeeft dat u in staat wordt geacht een bepaald minimumbedrag te kunnen betalen voor een woning (zonder dat de bank dit garandeert). U tekent bij de veilingnotaris een volmacht, die wordt gehecht aan het proces verbaal van inzet en afslag.

Dus vergeet niet een kopie van je bankafschrift mee te nemen waaruit blijkt dat je woning kunt betalen of verklaring van je bank.
Neem goede kennis van de veilingvoorwaarden w.o. de soms hoge bijkomende kosten.
bembi
Berichten: 12
Lid geworden op: di 05 aug, 2014 1:22 pm

Re: huis naar de veiling nadelig voor verkoper?

Bericht door bembi »

Ik wil de veiling eigenlijk niet afwachten omdat ik daar ook geen ervaring mee heb en ik dus denk dat het voor de verkopers met een laag bod nog wel voordeliger is dan om naar de veiling te moeten. Het huis staat voor 150.000. Er moet echt veel aangebeuren(stucen, schilderen binnen/buiten vloeren, keuken het zijn geen kwestie van smaak dingen) en aangezien de makelaar zei voor 140.000 kan je het zo hebben heb ik wel interesse. Echter aangezien de verbouwingskosten wil ik niet hoger gaan dan 130.000. Is dit realistisch en met wat voor bod zou ik dan starten of zal ik direct m'n eindbod aangeven? Via het kadaster kon ik zien dat het huis een koopsom had van 142.000. De WOZ waarde is 155.000.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: huis naar de veiling nadelig voor verkoper?

Bericht door rambagts »

Ik zou in dit bijzondere geval direct een eindbod doen van 120 of 125 (dan kun je nog iets omhoog tot 130). Vertel gewoon dat dit het max. is dat je je kunt veroorloven rekening houdend met de hoge verbouwingskosten. Staan er nog andere vergelijkbare woningen te koop in min of meer zelfde staat en tegen welke prijs? Misschien kun je daar nog wat mee in je onderhandelingen met deze makelaar.
bembi
Berichten: 12
Lid geworden op: di 05 aug, 2014 1:22 pm

Re: huis naar de veiling nadelig voor verkoper?

Bericht door bembi »

Ten eerste bedankt voor de reacties rambagts. Is dat niet krom om gelijk te zeggen dat 120 mijn eindbod is terwijl het tot 130 omhoog kan? Zou je dan niet gewoon zeggen ik bied 120 en als ze met een tegenbod aankomen dan aangeven wat je echte eindbod is? Of snij ik mezelf dan in de vingers en zullen ze na het melden dat het een eindbod van 120 is alsnog ook met een tegenbod komen?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: huis naar de veiling nadelig voor verkoper?

Bericht door rambagts »

Je zou ook een bod kunnen doen van 120 en als de makelaar niet meebeweegt verhoog je naar 125. Als makelaar dan nog niet meebeweegt beëindig je het gesprek. Als makelaar je binnen een dag of 4 niet terugbelt bel je hem nog een keer en dan biedt je 130 met de mededeling dat dit je echte eindbod is (als je niet hoger wil).
Plaats reactie