Corporatiewoning kopen. Voor-/nadelen?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

priet
Berichten: 4
Lid geworden op: do 10 jul, 2014 9:13 pm

Corporatiewoning kopen. Voor-/nadelen?

Bericht door priet »

Beste allen,

We hebben een leuke woning op het oog in Amsterdam, het betreft een ex-huurwoning die sinds 6 maanden te koop staat.
Nu heb ik ├®├®n en ander kunnen vinden over de regelingen die met de koop (en verkoop) samenhangen , zoals terugbetalen 'korting' bij verkoop, delen van de winst bij verkoop enz.
Nu vroeg ik mij af of er forumleden zijn die recentelijk een dergelijke woning hebben gekocht en wellicht tegen zaken zijn aangelopen die je niet zo snel leest op internet. (addertjes onder het gras of juist super-tips)
Bijvoorbeeld omtrent het onderhoud, de VvE en de prijsonderhandelingen.

Hartelijk dank!
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Corporatiewoning kopen. Voor-/nadelen?

Bericht door rambagts »

Er zijn meerdere corporaties in Amsterdam die woningen ter verkoop aanbieden aan huurders of aan anderen als huurders geen interesse hebben en al zijn vertrokken. Van belang zijn de voorwaarden w.o. anti-speculatiebedingen. Deze kunnen verschillen per corporatie en antwoord geven is dus lastig. Bij verkoop van appartementen door een corporatie moet, naar ik aanneem, een VVE worden opgericht. In dat geval zijn de nieuwe eigenaren niet alleen verantwoordelijk voor het onderhoud van hun eigen apt maar voor het gehele gebouw. M.a.w. je moet bij het onderhandelen (als er wat te onderhandelingen valt) dus niet alleen kijken naar het achterstallig onderhoud van het te kopen apt. maar naar het gehele gebouw. Ik adviseer je een aankoopmakelaar, die ervaring heeft met dit soort zaken, in de hand te nemen. Verder denk ik aan zaken als erfpacht (afloop datum huidige termijn), functioneren van de VVE (als die er al is vraag dan verslagen op en fin. stukken).
Plaats reactie