woning verkopen aan vastgoedmaatschappij??

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

renwel
Berichten: 9
Lid geworden op: do 15 nov, 2007 4:20 pm
Locatie: Enschede

woning verkopen aan vastgoedmaatschappij??

Bericht door renwel »

Ik heb al 6 maanden een appartement in de verkoop staan, tegen een marktconforme vraagprijs. Toch heeft er nog niemand gereageerd, nul komma nul reactie. In hetzelfde appartementencomplex staan nog 5 dezelfde appartementen te koop, voor een vergelijkbare prijs.Deze staan al bijna 1 jaar te koop, sommige nog iets langer zelfs.
Ik kan nu wel minder gaan vragen, maar ik heb geen overwaarde en blijf dan zitten met een restschuld.

Iemand wees me op vastgoedmaatschappijen, die je woning direct opkopen, maar dan tegen 80 à 90% van de vrije verkoopwaarde (is dat hetzelfde als de vraagprijs? Is me niet helemaal duidelijk).

Ik wil z.s.m. in verband met omstandigheden met mijn partner een woning kopen, maar deze oude woning is een grote last.

is het verstandig te verkopen aan een vastgoedmaatschappij en kun je dan een restschuld meefinancieren in een nieuwe hypotheek?? Heeft iemand ervaring hiermee?
Alvast bedankt voor tips / info!!
renwel
Berichten: 9
Lid geworden op: do 15 nov, 2007 4:20 pm
Locatie: Enschede

Bericht door renwel »

Bedankt Tukker! Mijn hypotheek is 152.000, vrije verkoopwaarde volgens taxatie 136.000 en ik schat dat ik na verkoop aan een vastgoedmaatschappij met een restschuld blijf zitten van 30.000 (ik heb geen overwaarde n.l)

Ik heb alles al gedaan om kijkers/kopers te trekken, maar ja het lijkt in Enschede wel alsof er heel veel aanbod is maar geen belangstelling voor het zoveelste appartement.... Hoewel het in vergelijking met de Randstad een spotgoedkoop appartement is.

Wij (47 en 34) kunnen in principe gezamenlijk een nieuwe hypotheek krijgen van rond de 300.000 euro (mijn partner verdient vrij goed gelukkig). Qua woning denken we aan een woning van rond de 230.000 euro.
We willen graag samen met schone lei beginnen. Is het mogelijk om ook kleine kredieten die nog uitstaan met een nieuwe hypotheek meteen mee af te lossen? Anders krijg je denk ik ook geen hypotheek, als je nog kredieten hebt lopen. Gelukkig zijn die niet erg hoog.

Ik heb er allemaal weinig verstand van, en onze adviseur legt wel veel uit, maar er blijven toch steeds nieuwe vragen komen tot nu toe.
renwel
Berichten: 9
Lid geworden op: do 15 nov, 2007 4:20 pm
Locatie: Enschede

Bericht door renwel »

Voor meenemen van de schulden in een hypotheek wordt je gehinderd door het maximum dat 99,99% van de geldverstrekkers wil financieren op een woonhuis.
Tukker, hoe hoog is dat maximum dan ?

Ik zal alles zo concreet mogelijk vermelden:
Leeftijden 33 en 47, beiden contract onbepaalde tijd.
Bruto maandinkomen 2910 en 1770 euro, beiden ook dertiende maand.
Oude aflossingsvrije hypotheek op oude woning (op het laagste inkomen): 152.000
Gewenst nieuwe hyp. op 2 inkomens: 300.000 (volgens adviseur kan dit gewoon bij veel verstrekkers)
Vastgoedmaatschappij bereid oude woning te kopen voor 125.000
Koopprijs nieuwe woning 235.000 k.k.
We gebruiken geen eigen makelaar bij aankoop nieuwe woning.
Openstaand consumptief krediet bij bank: 5000 (meenemen?)
Geen alimentatieverplichtingen.
Toekomstontwikkeling: stabiel, geen noemenswaardige veranderingen.
Geen kinderen.

Wat zou mogelijk zijn?

Zou het een probleem opleveren als 32.000 in een hypotheek van 300.000 niet fiscaal aftrekbaar is? Lijkt me toch geen onoverkomelijk probleem? Of ?

Trouwens we denken er al over om een andere adviseur te nemen...
renwel
Berichten: 9
Lid geworden op: do 15 nov, 2007 4:20 pm
Locatie: Enschede

Bericht door renwel »

Hoi Tukker, bedankt voor al je info!

Ik heb een levenhypotheek, elke maand dus een verzekeringspremie van 125 p/m . Deze loopt nu anderhalf jaar. Het appartement staat al 5 maanden te koop bij een makelaar.

Kun je ook een "gewoon" consumptief krediet binnen een nieuwe hypotheek afsluiten? Bijv. van 20.000 euro, die je dan gewoon op je eigen rekening uitgekeerd krijgt? Dus zeg maar 270.000 voor de nieuwe woning en dan 20.000 extra (ook om mijn oude krediet elders dan meteen in te lossen). Ik zat te denken, misschien is het beter mijn oude woning nog even aan te houden i.p.v. verkopen aan die vastgoedmaatschappij. Met dat consumptieve krediet kan ik dan heel gemakkelijk alle lasten voldoen en al een gedeelte van mijn aflossingsvrije hypotheek afbetalen. Dan wordt de rente die ik maandelijks betaal ook wat lager. Mocht ik de woning dan komend jaar een keer verkopen via de reguliere manier voor iets lager dan de vraagprijs (149.00) (dus voor een veel hogere prijs dan die vastgoedmaatschappij biedt, die is 125.000), dan kan ik het geld dat overblijft van het krediet meteen allemaal weer in de nieuwe hypotheek stoppen en ben ik denk ik per saldo veel goedkoper uit. Dan blijf ik ook niet met een grote restschuld van de oude woning zitten die dan weer gefinancierd moet worden.

Zou ook zo kunnen dat de geldverstrekker een consumptief krediet meesluit in de hypotheek en dat krediet zelf overmaakt naar mijn oude geldverstrekker. Dan daalt mijn oude schuld natuurlijk flink, dan kan ik de dubbele maandlasten goed betalen en als ik dan over een tijd de woning weet te verkopen via de makelaar tegen iets onder de vraagprijs, hou ik dan een groot bedrag over (om bijv. meteen weer op de nieuwe hypotheek in te lossen........) Volg je het nog?

Is zo'n soort constructie mogelijk in onze situatie denk je?

Groeten
Renwel
renwel
Berichten: 9
Lid geworden op: do 15 nov, 2007 4:20 pm
Locatie: Enschede

Bericht door renwel »

Tukker, hartelijk dank voor je uitgebreide info!

We zijn van plan de oude woning in Enschede in de verkoop te laten staan bij de makelaar met een iets lagere vraagprijs. Ik verkoop toch maar niet aan een vastgoedmaatschappij.

We willen daarnaast gezamenlijk een tweede hypotheek afsluiten van 265.000. Hierdoor betaal ik dan wel dubbele lasten (de volledige maandlast van mijn oude woning en daarnaast nog de helft van de maandlasten van de nieuwe woning).

Ik hoorde dat naast de renteaftrek van de nieuwe hypotheek, de rente van de oude hypotheek nog 2 jaar mag worden afgetrokken als je je huis nog niet verkocht hebt, maar al wel een andere woning hebt gekocht. Hierdoor heb ik maandelijks 175 euro extra inkomen en kunnen we alles gezamenlijk goed betalen en houden nog ca. 250 euro over per maand. Binnen 2 jaar moet het oude huis wel verkocht kunnen worden....de makelaar gaat nu extra marketingtechnieken etc inzetten.

De reden dat we graag op korte termijn wegwillen is vanwege de buurt...... niet echt prettig wonen hier, overlast etc. We zitten hier in een erg goedkoop huurhuisje in het zuiden des lands.

Tukker nogmaals bedankt voor de tips!
Plaats reactie