Complexe situatie hypotheek/verkoop.

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Jaho
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 28 apr, 2014 11:26 pm

Complexe situatie hypotheek/verkoop.

Bericht door Jaho »

Ik heb erg getwijfeld in welk forum dit thuis hoort maar aangezien doel verkoop is start ik hier.

De situatie waar ik in zit is voor mij erg complex.
En ik hoop dat iemand de oplossing voor mij weet.

In 2007 zijn mijn ex-partner en ik van huis en haard gescheiden (huwelijkse voorwaarden) via een notaris en ieders kocht die zelfde maand zijn eigen huis. Pas in 2010 zijn we daadwerkelijk gescheiden.
Omdat hypotheken niet mijn sterkste punt was en is, hebben we destijds een adviesbureau gebruikt.

Nu blijkt dat we destijds getekend hebben voor ieders hypotheek. Maw. Ik ben 'ten delen of geheel' mede financieel aansprakelijk voor het huis van mijn ex-partner. En mijn ex-partner is dat ook van mij.
Het was destijds de bedoeling dat alles gescheiden zou worden, zowel ieders z'n eigen huis als hypotheek.
Goed dat liep anders en ik ben dus financieel verantwoordelijk voor 2 hypotheken.
Nu is het bij mijn ex-partner op zich geen probleem, zij kan de hypotheek zo omzetten en mijn naam verwijderen aangezien ze voldoende verdiend om de last te dragen.
helaas ben ik werkloos geraakt en door de zeer hoge maand lasten en een restant schulden van de scheiding in 2010 wordt het steeds lastiger de hypotheeklasten op te brengen.

De beste oplossing zou zijn het huis verkopen en een woning zoeken (huur sector) met lagere maandlasten.
Nu is het probleem dat het om een aflossingsvrije hypotheek gaat van Ôé¼155.000
In de huidige markt brengt mijn flat 90.000 tot max 100.000 op.
Echter woningen om mij heen staan al meerdere jaren te koop, met amper kijkers.

Er is me geadviseerd om eens te kijken naar van die vastgoed opkopers.
Op zich een prima manier om snel van het huis af te komen.
Althans is dat zo? Kunnen jullie me hierover adviseren?
Wat is de beste en snelste manier om het huis te verkopen met een zo hoog mogelijke verkoop prijs.

De tweede eigenlijk de belangrijkste vraag, hoe zit het met die rest schuld. Voor mij is bij een dergelijke hoge schuld sanering de enige oplossing. Aangezien ik door werkloos zijn niet in aanmerking kom voor een lening een ook niet als ik een baan vind op kort termijn.

Als de hypotheek verstrekker dan bij mijn ex-partner aan klopt voor deze rest schuld, aangezien die mede verantwoordelijk is, is een dergelijk bedrag niet op te brengen. Met alle mogelijke gevolgen van dien.
Het best zou zijn als ik de rest schuld zelf kan dragen of dat de restschuld maximaal 50/50 gedeeld word tussen mij en m'n ex-partner.
Gelukkig staan we op goede voet, maar ik wil eigenlijk mijn ex-partner niet opzadelen met mijn schulden.

Zijn er oplossingen?
Hypotheek omzetten is geen optie aangezien ik niet kan aantonen voldoende inkomsten te hebben om de lasten zelf te dragen. (In 2007 kon ik dat overigens wel, dus ex-partner was niet nodig voor de hypothecaire lening, maar dat terzijde)

Wat is het beste om te doen om de schade te beperken voor mij, mijn ex-partner en ons kind.
Als mijn ex-partner ook moet verkopen vanwege mijn hypotheek schuld dan word alles schulden ineens dubbel, aangezien mijn ex-partners woning ook ver onderwater staat en ik daar ook verantwoordelijk voor ben. En wie draait er dan op voor de totale schulden?

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.
Dappie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 08 aug, 2014 12:18 pm

Re: Complexe situatie hypotheek/verkoop.

Bericht door Dappie »

Zit er NHG op je hypotheek ? Zo ja, dan zou je daar eens kunnen navragen wat de mogelijkheden zijn.
En anders je hypotheek verstrekker, als je je maandlasten niet meer kan dragen gaan ze dat vroeg of laat toch wel merken, je kan dan beter zelf alvast het initiatief nemen en je probleem voorleggen en aangeven dat je samen naar een oplossing wil zoeken.

De schuldsanering kom je niet zomaar meer in, de toelatingseisen zijn verscherpt. Wat niet wil zeggen dat het onmogelijk is.

Een opkoper zou ik niet doen, dat is bijna het zelfde als een executie verkoop.
Michel
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 16 okt, 2009 4:54 pm

Re: Complexe situatie hypotheek/verkoop.

Bericht door Michel »

Er zit geen NHG op als ik het goed lees. Namelijk volledig aflossingsvrij.

Verkoop is in dit geval geen optie gok ik zo. Want als werkloze ga je de restschuld niet herfinancieren en zal de geldverstrekker bij je ex aankloppen.
Ik ga er toch vanuit dat je WW situatie tijdelijk is. Dus het tekort zal ook tijdelijk zijn. Je kan wellicht je bank verzoeken een rentevakantie in te lassen of in het uiterste geval je ex vragen of ze je kan helpen. Want de stappen die jij overweegt te nemen zullen zowel jou als je ex op het randje van armoede brengen. Misschien niet wat je wilt horen maar er zit niets anders op dan zo snel mogelijk weer werk te vinden.
Plaats reactie