Na scheiding hypotheek niet een op een over te nemen?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Jaap
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 21 apr, 2014 9:41 am

Na scheiding hypotheek niet een op een over te nemen?

Bericht door Jaap »

Mijn zoon is (in goede harmonie) gescheiden, zijn ex vrouw heeft een convenant ondertekend waarin staat dat ze afstand doet van het huis en nergens aanspraak op maakt (omdat er nog maar heel weinig afgelost is op het huis en het eerder met verlies dan met winst verkocht kan worden). Ten tijde van het afsluiten van de hypotheek is dat gedaan op basis van het salaris van mijn zoon. M.a.w. er is eigenlijk niets veranderd. Nu zegt de adviseur van de hypotheekshop dat zijn salaris na de scheiding niet meer toereikend is voor de huidige hypotheek en dat hij een deel moet aflossen (ca. 4000,- euro). Mijn vraag is nu of er geen mogelijkheid is om alles bij het oude te laten? Ik heb eens iets gelezen over ontslag hoofdelijkheid dat je moet regelen bij de notaris. Wie kan mij in bovenstaande advies geven.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Na scheiding hypotheek niet een op een over te nemen?

Bericht door Rense »

Nee, u kunt niet alles bij het oude laten. Uw zoon neemt het deel van zijn ex over en dit deel moet tenminste annuïtair worden afgelost. De bestaande hypotheek zal dus moeten worden aangepast.

Door de strengere regels is het heel goed mogelijk dat zijn inkomen nu niet meer toereikend is voor het totale bedrag en dat er een deel moet worden afgelost.

Zonder inhoudelijke cijfers is er helaas niet meer over te zeggen op dit moment.
Jaap
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 21 apr, 2014 9:41 am

Re: Na scheiding hypotheek niet een op een over te nemen?

Bericht door Jaap »

Hartelijk dank voor uw reactie.
Ik begrijp hieruit dus dat het niet mogelijk is om via de notaris een document op te laten stellen voor ontslag hoofdelijkheid van zijn ex en op die manier de hypotheek te laten zoals hij is.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Na scheiding hypotheek niet een op een over te nemen?

Bericht door webka »

Inderdaad, er moet afgelost worden.

Verder: Notairs beslist niet.. die voert alleen uit/legt vast.
Plaats reactie