Financieringsopzet blijkt te krap bij passeren notaris

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Lobke
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 28 mar, 2014 2:00 pm

Financieringsopzet blijkt te krap bij passeren notaris

Bericht door Lobke »

Goedemiddag,

Ik heb over 1 week de overdracht bij de notaris voor mijn woning. Om het huis te bekostigen moest ik 2000 aan eigen middelen bijleggen, dit is ook zo berekend in de financieringsopzet en deze 2000 euro moest ik dmv een bankafschrift bewijzen bij de bank (ABN amro)

Inmiddels heb ik van de bank een definief akkoord gekregen dat zij de hypotheek aan mij gaan verstrekken en vandaag heb ik een brief gekregen van de notaris met een proforma factuur. Echter staat er op deze proforma factuur dat ik een bedrag van 4600 euro moet storten naar de notaris, in plaats van 2000 euro.

Deze 4600 euro heb ik dus niet, ik heb maar 3500 euro op mijn bank staan aangezien de adviseur heeft gezegd dat ik 2000 euro aan eigen middelen nodig zou hebben bij het passeren.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan dit zomaar? en wat als ik het niet rond krijg?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Financieringsopzet blijkt te krap bij passeren notaris

Bericht door rambagts »

Beste Lobke,

Wat vervelend. Ben je al met die pro forma nota naar je adviseur gegaan? Wat is zijn reactie?
Zo niet: Vraag hem dan om uitleg en advies.
Mogelijk heeft de notaris bijkomende kosten in rekening gebracht w.o. door de verkoper vooruit betaalde kosten voor zaken als OZB, vuilophaal, rioolwater afvoer etc.
Deze kosten zijn voor jou voor de periode datum overdracht tot 31 dec. 2014. Als transport niet door kan gaan zullen de verkopers je de 10% boete in rekening brengen dat je maar beter kunt voorkomen. Kun je ergens 1100 lenen? bij je werkgever? familie of bij je hypotheekadviseur? Mogelijk heeft je adviseur niet alle kosten ( kosten leveringsakte en hypotheekakte, kosten advies) mee gerekend en zo ja, dan kun je hem daarop aanspreken.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Financieringsopzet blijkt te krap bij passeren notaris

Bericht door Cnorretje »

Vraag je adviseur of hij een deel van de adviesnota (tijdelijk) kan laten vervallen. Deze kun je dan mogelijk in termijnen betalen.
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Financieringsopzet blijkt te krap bij passeren notaris

Bericht door Jean henri »

Als ASR de geldverstrekker is kan ook daar het probleem liggen.

ASR geeft voor de pro-forma afrekening standaar de maximale bereidstellingskosten aan de noatris door (ook al zouden die helemaal niet van toepassing zijn). Bij de definitieve afrekening wiordt dat laatste bedrag gecorrigeerd of op nihil gezet.

Zorgt altijd voor vervelende verrassingen
Plaats reactie