Huis kopen maar gaat NHG akkoord?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

broodjekipkorn
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 17 feb, 2014 6:58 pm

Huis kopen maar gaat NHG akkoord?

Bericht door broodjekipkorn »

Beste,

Ik en mijn partner zijn bezig met het kopen van een huis. De huidige bewoners zijn uit elkaar gegaan en hebben de hypotheek nog niet af kunnen lossen. Daardoor zijn zij (en wij) nu afhankelijk van de NHG. Momenteel is de vraagprijs van de woning 185000. Wij hebben afgelopen zaterdag een bod gedaan van 160, waarop zij vandaag terug zijn gekomen met een tegenbod van 180. De makelaar heeft aangegeven dat wij nu in principe er tussen in kunnen gaan zitten met ons eindbod (170), en dat ze dan daarmee aan de slag gaan om het op te geven bij de NHG enz.

Hoe groot is de kans dat NHG met dit bedrag akkoord gaat?

Zij hebben wel de badkamer veranderd, de keuken veranderd en een andere vloer gelegd (parketvloer). Bij de badkamer is overigens de leiding aangesloten zoals niet is toegestaan (onder de tegels door o.i.d., ik weet het niet precies). Daarnaast zijn er twee ruiten lek (die niet meer verzekerd zijn, dus moeten wij laten vervangen en twee kozijnen zijn rot.

Ik hoop dat iemand een schatting o.i.d. kan geven? Dat zou erg fijn zijn.

Alvast bedankt.

PS. ik wist niet zeker of deze hier moest of in hypotheek.
Michel
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 16 okt, 2009 4:54 pm

Re: Huis kopen maar gaat NHG akkoord?

Bericht door Michel »

Hier valt geen schatting te maken dat is van zoveel zaken afhankelijk. Voorlopig afwachten tot NHG een beslissing heeft genomen. En het is geen ABC'tje dat NHG zondermeer akkoord gaat. Heb al 2 keer afgelopen maanden meegemaakt dat NHG dwars gaat liggen en zeker in het laatste geval lag er best een marktconform bod.
broodjekipkorn
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 17 feb, 2014 6:58 pm

Re: Huis kopen maar gaat NHG akkoord?

Bericht door broodjekipkorn »

Daar was ik al bang voor. De makelaar geeft overigens wel aan dat we met 170 een reële kans hebben. Dat geeft me dan wel weer enigszins hoop.

Weet je overigens wel hoelang dat gehele proces ongeveer duurt? Dat NHG bekijkt of er akkoord wordt gegeven?
klerkje
Berichten: 30
Lid geworden op: di 11 feb, 2014 5:40 pm

Re: Huis kopen maar gaat NHG akkoord?

Bericht door klerkje »

Weet je zeker dat NHG nu aan zet is?

Ik heb zeer recentelijk nog een zaak gehad waarbij de verkoper door relatiebreuk ook gedwongen was te verkopen. De restschuld was aanzienlijk, maar gelukkig afgesloten met NHG.
Omdat een en ander in goed overleg tussen verkoper en bank is verlopen (in overleg met de bank is de woning te koop gezet via een makelaar, de verkoper heeft zelf meegewerkt en geleverd), heeft de bank direct haar medewerking verleend (wel akkoord met doorhalen hypotheek, geen finale kwijting). Niet zo gek ook want de bank krijgt z'n geld toch wel.

In deze zaak zou pas nadat de daadwerkelijke restschuld is gerealiseerd (dus nadat de eigendomsoverdracht heeft plaatsgevonden) NHG zijn oordeel geven of de restschuld al dan niet geheel zou worden kwijtgescholden voor de verkopers. Zekerheid of en zoja hoeveel restschuld er daadwerkelijk over zou blijven voor de verkopers was dus op het moment van de overdracht allerminst zeker.

Ik vraag me af of de bank niet de partij is die de toestemming moet geven.
Doorlooptijden daarvoor zijn lastig zeggen. Hangt echt af heel veel factoren af: de financier, de communicatie vooraf (voor de woning te koop werd gezet), de taxatie die eventueel vooraf heeft plaatsgevonden, of er op dat moment al sprake is van achterstand, hoe lang de woning al te koop staat, etc.
Michel
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 16 okt, 2009 4:54 pm

Re: Huis kopen maar gaat NHG akkoord?

Bericht door Michel »

Excuus Klerkje heeft hier in gelijk. Het is de bank die akkoord moet gaan NHG kijkt pas na verkoop of aan alle voorwaarden is voldaan.
Plaats reactie