Help, iets stoms gezegd?!

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Annemieke1982
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 07 feb, 2014 6:34 pm

Help, iets stoms gezegd?!

Bericht door Annemieke1982 »

Zo kort mogelijk samengevat, ik heb hulp nodig.

Mijn vriend en ik willen ons eerste huis kopen. Ons oog is gevallen op een mooie woning. We hebben een bezichtiging gedaan en hebben een aankoopmakelaar in de arm genomen. Deze aankoopmakelaar komt van een makelaarsbureau waar wij 'bevriend' mee zijn.

Deze aankoopmakelaar had toevallig weken eerder een taxatie gedaan op de woning waar wij geinteresseerd in zijn. Dat kwam mooi uit, dachten we. Hij belde ons echter de dag voor de tweede bezichtiging op dat hij volgens NVM en de bank voor wie hij de taxatie had gedaan niet aankopend makelaar van ons mocht zijn. in verband met zijn voorkennis.

Nu betekent het, dat wanneer een makelaar een taxatie doet voor de bank, dat de bewoners financiele problemen hebben (dit heeft de verkopende makelaar ons ook al medegedeeld) En als een bank een taxatie laat doen, is dat volgens mij niet best voor de huidige bewoners, hun problemen zijn dus vrij groot. (correct me if i'm wrong)


De tweede bezichtiging wilden we toch door laten gaan, zonder aankoopmakelaar dan wel. Nu vroeg de verkopende makelaar waaar de aankoopmakelaar was. Wij antwoordden dat hij ivm belangenverstrengeling niet als aankopend makelaar mocht fungeren voor ons. Nu vroeg hij door, waarom dan niet? en ik antwoordde met mijn stomme stomme hoofd: hij had rondgebeld en de bank raadde het hem af, omdat dit verboden is.

ik heb dus het woord bank genoemd, de verkopende makelaar weet nu dat wij weten dat er een bank een taxatie heeft laten doen. Ik voel me zo ontzettend dom.

Wat moeten we nu? we zijn bang dat de verkopende makelaar misschien wel een onderzoek laat doen naar het bureau van (ex) aankopend makelaar en hun in de problemen kan brengen.

Weet iemand hier meer van, en moet ik me zorgen maken? pfft, ik zit er erg mee in mijn maag...
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Help, iets stoms gezegd?!

Bericht door rambagts »

De makelaar die de taxatie in opdracht van de bank uitvoerde had dit maar beter niet tegen jullie kunnen zeggen maar helaas nemen gedane zaken geen keer.
Ik zou me er nu nog geen zorgen om maken. Er zullen misschien ook nog wel andere kopers op het huis afkomen.
Annemieke1982
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 07 feb, 2014 6:34 pm

Re: Help, iets stoms gezegd?!

Bericht door Annemieke1982 »

dankje voor je reactie. ik heb net een makelaar gebeld(via via) en hij gaat aankoppbegeleiding doen. hij vond het heel raar dat die andere aankoopmakelaar zich terugtrok, omdat hij gewoon aankoopmakelaar had mpgen zijn volgens de regels. hij vermoedt dat er een andere reden was. al met al zijn de zorgen weg. we hebben niets verkeerds gedaan of gezegd, het is in elk geval allemaal gewoon toegestaan, die voorkennis.
Plaats reactie