Eerste keer woning kopen.

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

spike1004
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 10 jan, 2014 5:03 pm

Eerste keer woning kopen.

Bericht door spike1004 »

Hoi Allemaal,

Ik en mijn vriendin zijn bezig met het kopen van een woning. We hebben een woning op het oog en hebben al 2x een bezichtiging gedaan bij dit huis.

Wij hebben een bod gedaan op de woning van 180.000, de vraagprijs is 198.000 k.k

Nu kregen we te horen dat de verkopers graag een tegenbod doen, echter dat zij het huis met schuld moeten verkopen dus eerst van de bank toestemming moeten krijgen met een bepaald minimum bedrag. Voordat zij dit weten kunnen ze nog geen tegenbod doen,.

Nu 3 weken later belt de makelaar op met de mededeling dat ze nog niets van de bank hebben gehoord (kerst/nieuwjaar) en dat er nu nog iemand is die een bod heeft gedaan. (of dit waar is weet ik niet)

De andere personen zouden meer hebben geboden maar de makelaar geeft niet aan hoeveel. Nu kwam de makelaar met het voorstel om een uiterlijk bod te doen op de woning. Dit zal de andere partij ook doen volgens hem en dan wordt gekeken wie het hoogste bod heeft gedaan.

Nu vraag ik me 2 dingen af.

1. Is er wel een andere koper? (Het huis is van 2008 en de verkopers hebben het huis nu 5 weken in de verkoop, er waren al 2 personen voor mij geweest).
*Mag de makelaar hier ook over liegen?* (Kan ik dit ook natrekken op de een of andere manier)?

2. Wat is een mooi bedrag om als uiterst bod te doen? We willen dit huis graag, echter gaan ze binnenkort ook beginnen met het bouwen van nieuwe woningen waarbij wij ook starterssubsidie krijgen, echter is een nieuw huis natuurlijk helemaal casco waardoor er nog veel aan gedaan moet worden.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties!

M.v.g
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Eerste keer woning kopen.

Bericht door rambagts »

tja. Lastig.

1. Bij gebrek aan kennis is het moeilijk advies te geven,
Makelaar kan wel eens bluffen natuurlijk. Makelaar mag niet partijen tegen elkaar uitspelen. Je zou zelf ook kunnen bluffen. Vertel makelaar dat je ook een andere woning op het oog hebt en dat je voorkeur uitgaat naar die andere woning vanwege de leuke prijs en wacht zijn reactie dan af!.

2. Als makelaar gesprek wil beëindigen en de hoorn wil neerleggen zeg je hem dat je partner toch liever deze woning hebt en dan verhoog je je bod met bijv. 2 of 3k en dan verder afwachten.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Eerste keer woning kopen.

Bericht door rambagts »

Ik vergat nog wat.
1. Kijk nog wel even op Funda of je een vergelijkbare woning vindt (met ongeveer zelfde vraagprijs) van een andere makelaar en onthou het adres van die woning!.
spike1004
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 10 jan, 2014 5:03 pm

Re: Eerste keer woning kopen.

Bericht door spike1004 »

Bedankt voor je reactie rambagts,

Ik heb dit ook even met mijn schoonouders besproken en zij kwamen met een goed plan,

Ik ga morgen de makelaar bellen en geef aan dat ik best mee wil doen met zijn "spelletje". Echter aangezien ik alleen het bod telefonisch of via internet kon doen, vraag ik hem of wij niet een afspraak kunnen maken waarbij wij en de andere geïnteresseerde samen komen om dan het bod direct te doen, door middel van opschrijven ofz.

Normaal wanneer mensen een bod kunnen doen tot een einddatum/tijd gaat dit altijd via een notaris, ik weet dus ook niet of het ├╝berhaupt mag wat hij nu doet, net wat jij aangeeft dat het niet mag om 2 partijen elkaar laten uitspelen..

Dit lijkt mij het eerlijkste aangezien ik niet weet of de makelaar/bewoners de woning liever willen verkopen aan de wederpartij, en op deze wijze weet ik ook zeker dat er wel andere geïnteresseerde zijn.

Ben benieuwd wat hij morgen te zeggen heeft op dit vraagstuk.
HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

Re: Eerste keer woning kopen.

Bericht door HuisKopen2013 »

Waarschijnlijk zijn er geen andere kopers en heeft de makelaar gezien dat jij hem wel erg graag wilt.

Bij de aangegeven vraagprijs vind ik je bod al erg hoog, maar daar is moeilijk wat over te zeggen aangezien ik niet weet of ie al eerder gezakt is of ze hem scherp in de markt gezet hebben.

Ik zou hard to get spelen. Laat ze er maar ff mee zitten.

Er is altijd een kans dat je hem misloopt natuurlijk. Doe wat je gutfeeling je zegt.

Het klopt dat de bank ook wat te zeggen heeft over een woning die met verlies verkocht wordt. Maar meestal springt de NHG al bij. En reken erop dat als het een executie verkoop zou worden dat ie *veel* minder oplevert dan jij nu bied.

btw: een bod gaat nooit via de notaris. Sterker nog, een schriftelijk bod is niet juridisch bindend.
Laat ff weten hoe het afloopt :)
spike1004
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 10 jan, 2014 5:03 pm

Re: Eerste keer woning kopen.

Bericht door spike1004 »

Hoi Huiskopen,

De bewoners die er nu in wonen zijn uit elkaar en hebben er zo'n 14 maanden in gewoond. Zelf hebben ze het voor 197.000 gekocht dus de vraagprijs is best scherp. Het huis staat ook nog maar zo'n 7 weken te koop en is van 2008. (Rijtjeswoning)

Ik zal morgen toch bellen om te zien wat ze zeggen.

Zal jullie op de hoogte houden! :) Ben benieuwd hoe het afloopt.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Eerste keer woning kopen.

Bericht door Rense »

Als zij er pas 14 maanden wonen en de woning is op ├®├®n inkomen gefinancierd (wat jij natuurlijk niet weet), dan is de kans zeer groot dat indien het een hypotheek met NHG is de woning niet verkocht mag worden! NHG zal in dat geval eisen dat degene met het inkomen er blijft wonen.

Het is dus zeker zinvol om het antwoord van de bank af te wachten en ook om verder te kijken naar andere woningen.

Ik zou de makelaar vragen wanneer hij zekerheid heeft over de mogelijkheid van verkoop en of hij aan kan geven hoe de situatie is.
spike1004
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 10 jan, 2014 5:03 pm

Re: Eerste keer woning kopen.

Bericht door spike1004 »

Hoi Rense,

Ik ben net wakker, :) zal zo is makelaar bellen,

Echter ik weet wel dat ze het op 2 inkomens hebben gefinancierd aangezien ze het allebei niet alleen kunnen opbrengen. Dit gaven ze al aan bij de bezichtiging.
spike1004
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 10 jan, 2014 5:03 pm

Re: Eerste keer woning kopen.

Bericht door spike1004 »

Update

Heb makelaar gebeld en het is me allemaal ff uitgelegd, ik heb tot dinsdag 12:00 de tijd om mijn uiterste bod te doen.. Ik ga niet te hoog zitten aangezien er natuurlijk meerdere huizen te koop zijn. Ben benieuwd of we dinsdag te horen krijgen of we hiermee het huis kunnen krijgen of niet.

Zal hierop terugkomen! :)

Thx voor alle informatie mensen ;)
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Eerste keer woning kopen.

Bericht door rambagts »

En, wat was de uitleg van de makelaar?
spike1004
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 10 jan, 2014 5:03 pm

Re: Eerste keer woning kopen.

Bericht door spike1004 »

Hoi Rambagts,

De makelaar gaf aan dat zij zich aan hun ede moeten houden en dat mijn bod dan ook nooit doorgegeven mag worden. Mijn voorstel om het dan hier bij de verkopers te doen gingen ze niet mee akkoord, dit aangezien ze dit wel vaker zo gedaan hebben en dit ook op hun website staat. (makelaarsland)

link: https://www.makelaarsland.nl/makelaar/o ... delen-huis

[i]*2. Mag er met meerdere partijen onderhandeld worden?
Een verkoper mag partijen niet tegen elkaar uitspelen. Daarom mag een verkoper niet op hetzelfde moment met meerdere partijen tegelijk onderhandelen. Wanneer er meerdere partijen een voorstel uit willen brengen op de woning is dit wel mogelijk. De verkoper vraagt de 2e partij eenmalig een uiterst voorstel uit te brengen. De verkoper gaat terug naar de eerste partij en vraagt hem tevens een uiterst voorstel uit te brengen. Beide partijen weten niet van wat er door de andere partij geboden wordt. De verkoper legt de twee voorstellen naast elkaar en beslist aan wie hij zijn woning verkoopt, of niet.*[/i]


Najah ik ga een kwartier voor de eindtijd mijn bod uitbrengen en zal niet te hoog gaan zitten. Er zijn immers nog meer huizen op de markt. Wacht het dan wel af of ik het ben of de ander.

M.v.g
HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

Re: Eerste keer woning kopen.

Bericht door HuisKopen2013 »

Bij je huidige bod blijven en wie weet bellen ze volgende week met hangende pootjes terug.

Maargoed, jouw beslissing natuurlijk
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Eerste keer woning kopen.

Bericht door rambagts »

Bij je huidige bod blijven en wie weet bellen ze volgende week met hangende pootjes terug.
Inderdaad. Dat zou ik ook doen als er meerdere huizen te koop staan en je genoeg geduld kunt opbrengen.
spike1004
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 10 jan, 2014 5:03 pm

Re: Eerste keer woning kopen.

Bericht door spike1004 »

Hoi allemaal.

We hebben besloten wel een hoger bod te doen aangezien als we gaan bemiddelen we ook zullen gaan stijgen. Natuurlijk hebben we ook gekeken wat het huis voor ons waard is tegenover andere woningen.

We hebben 192.000 als eindbod gegeven en dit is geaccepteerd.

Nu erg blij maar krijgen we te horen dat zij dus nu een schuld hebben van 5.000 euro. Zij hebben dit huis een jaar geleden gekocht voor 197.000 euro.

Nu is het de vraag of ze het huis wel mogen verkopen van de bank voor dit bedrag...

Wel al stukje verder dus maar het kan nog steeds mislopen....


Zal weer update geven wanneer ik meer weet.

Gr
HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

Re: Eerste keer woning kopen.

Bericht door HuisKopen2013 »

Gefeliciteerd met je woning!

Niet druk maken om die 5000 schuld bij de verkopers. Dat stelt echt niets voor!
Plaats reactie