Mijn huurhuis kopen

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Maysplace
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 09 dec, 2013 9:28 pm

Re: Mijn huurhuis kopen

Bericht door Maysplace »

Inmiddels adviesgesprek bij Hypotheker gehad. Op basis van mijn inkomen zou aankoop van de woning moeten lukken. Een en ander natuurlijk wel afhankelijk van de prijs, die ik dus nog niet weet.

Hypotheker biedt aan een 'voorlopige taxatie' te doen. Kosten ong. 125 euro. Als ik deze globale taxatie laat doen heb ik een idee op basis waarvan ik een bod zou kunnen uitbrengen. Echter Hypotheker verwacht dan wel dat ik ook de hypotheek bij hen afsluit, mocht het zover komen.
Op dat moment moet er een uitgebreidere taxatie plaatsvinden die ong. 500 euro zal kosten.
(kosten voorlopige taxatie ontvang ik bij aankoop retour).

Is het verstandig om hierop in te gaan? Of kan ik beter gaan shoppen voor een goedkopere taxatie? Zo zie ik via google taxateurs vanaf 225 euro.
Als er nog iemand meeleest die hier iets zinnigs over kan zeggen, houd ik me aanbevolen...
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Mijn huurhuis kopen

Bericht door rambagts »

Ik zou het ietsje anders doen:
Regel zelf een taxatie bij een NWWI aangesloten makelaar die goed bekend is met de situatie in je woonplaats.Dus bel een paar makelaars in je plaats en vraag om een prijsopgave. Kost in ieder geval stukken minder dan de 625 (125 + 500) euro van de Hypotheker. Vertel de makelaar waartoe taxatie dient (mogelijke koop van je eigen huurwoning).
Je kunt, ter vergelijking, bij www.kadaster.nl nagaan of er recentelijk nog identieke appartementen zijn verkocht (kan een optie zijn als er meer identieke appartementsgebouwen staan waarvan woningen zijn verkocht) en tegen welke prijs.

Je schreef eerder dat de verhuurder/eigenaar zaken heeft verbeterd maar ik zou de taxateur (of en ander die er verstand van heeft) toch maar ter voorkoming van verrassingen vragen of hij globaal kijkt naar de staat van de buitengevel, kozijnen, dak, afvoeren e.d. als je dit zelf niet goed kunt beoordelen.
Mocht er toch nog achterstallig onderhoud uit blijken dan kun je dit meenemen in je onderhandelingen omdat, als je als je eenmaal eigenaar bent geworden, je voor 1/6 deel moet meebetalen. Je zou de makelaar die de taxatie gaat doen ook kunnen vragen je te begeleiden bij de aankoop (m.n. bij de onderhandelingen) als het zover komt maar spreek dan wel vooraf een prijs af.

Ga met het taxatierapport ook langs bij een onafhankelijke hypotheek adviseur en je eigen bank voor een gratis oriënterend gesprek en maak daarna pas een keuze.

Succes.
Plaats reactie